Het Finse Paulig, eigenaar van merken als Santa Maria, Conimex en Poco Loco, heeft in 2024 een recordomzet van 1,2 miljard euro geboekt. De Belgische divisie verwelkomt een nieuwe directeur.
Uitdagend marktklimaat
De omzet van Paulig steeg met 2,7% tot 1.198,9 miljoen euro, waarvan net niet de helft (48%) uit de Scandinavische landen komt. De vergelijkbare EBITDA daalde met 3,4% naar 132,6 miljoen euro (of 11,0% van de omzet). Het nettoresultaat daalde van 89,1 naar 67,0 miljoen euro.
CEO Rolf Ladau wijst op een uitdagend marktklimaat met volatiele koffieprijzen, een forse prijsstijging in het vierde kwartaal en geopolitieke instabiliteit, maar gelooft ook dat het bedrijf een solide basis heeft gecreëerd voor verdere winstgevende en duurzame groei. “Met de recente overnames van de Britse sauzenproducent Panesar Foods en het Nederlandse merk Conimex, zijn we klaar om uit te breiden in de Aziatische voedingscategorie op de Europese markt en onze visie waar te maken.”
6 miljoen wraps per dag
De Belgische dochteronderneming Snack Food Poco Loco krijgt een nieuwe directeur: Kaisa Lipponen werkt al meer dan vijf jaar bij Paulig en vervult er ook de rol van senior vice president voor duurzaamheid, HSE (health, safety & environment) en communicatie.
Roeselare is de grootste locatie van Paulig, met bijna 900 medewerkers in drie fabrieken die samen dagelijks zes miljoen wraps en een miljoen zakken tortillachips maken, zowel onder de merken Santa Maria en Poco Loco als voor huismerken. Die vertegenwoordigden vorig jaar 41% van de omzet.