Ruim 37 miljoen klanten in België
McDonald’s België, dat vorig jaar in Turnhout zijn 63ste vestiging opende en zo’n 2.750 medewerkers telt, kreeg vorig jaar liefst 37 miljoen klanten over de vloer. In 2010 – met één restaurant minder- waren dat er 34 miljoen. Daarmee zet de groep zijn stijging van de voorbije jaren gestaag door (30 miljoen in 2008, 32 miljoen in 2009). De resultaten en de groei in België liggen overigens in lijn met Europa, laat McDonald’s België niet in zijn kaarten kijken.
De fastfoodketen investeerde vorig jaar 11,1 miljoen euro in de uitbouw en de vernieuwing van zijn vestigingen en is van plan om daar dit jaar nog een schepje bovenop te doen: in 2012 zal er om en bij de 14 miljoen euro geïnvesteerd worden, onder meer in de opening van twee nieuwe restaurants (goed voor 100 extra jobs).
McDonald’s werd vorig jaar in België bovendien voor de zesde keer op rij uitgeroepen tot een van de “beste werkgevers van België” en won voor zijn HR-beleid ook (en dat al voor de tweede keer) de Mercuriusprijs van Comeos voor het beste werkgeversimago in de Belgische handel.
VS: beste jaar sinds 2006
Op vergelijkbare basis is 2011 voor McDonald’s in de Verenigde Staten het beste jaar sinds 2006. De voordelige menu’s en tijdelijke promo’s vielen in de smaak en zorgden ervoor dat de keten in 2011 meer klanten trok dan het jaar voordien. Daardoor steeg de omzet in de VS in het vierde kwartaal met 7,1%.
Ook in de rest van de wereld groeide McDonald’s flink. In de regio Azië/Stille Oceaan, Midden-Oosten en Afrika ging de verkoop in het vierde kwartaal er met 6,9% op vooruit, terwijl Europa er zelfs 7,3% bij deed. Vooral Frankrijk, Rusland, Duitsland en Groot-Brittannië konden een hamburgertje meer wel appreciëren. McDonald’s UK kon zelfs al voor het 23ste kwartaal op rij uitpakken met winstgroei en kondigde zelfs aan dit jaar 2.500 nieuwe banen te scheppen (nadat het er de voorbije drie jaar al 13.500 creëerde).
Telkens is de succesformule dezelfde: tijdelijke promo’s en een upgrade van de vestigingen, die een frisser en moderner design kregen. McDonald’s zal dus ook dit jaar circa 2,9 miljard dollar (2,2 miljard euro) investeren in de opening van 1.300 nieuwe vestigingen en de herinrichting van 2.400 bestaande restaurants wereldwijd, zo liet CEO Jim Skinner weten.