Verpakte salades
Van 1 juli tot 31 december 2014 behaalde Bonduelle Group wereldwijd een omzet van 1,018 miljard euro. Dat is een stijging met 5,5 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, zo maakt de onderneming bekend. De groei versnelde de eerste twee kwartalen met respectievelijk 5,9 en 3,4 procent.
De conserven van Bonduelle zijn goed voor 558 miljoen euro, terwijl de omzet van de diepvriesproducten ruim 270 miljoen euro bedroeg. De verse groenten zorgden op hun beurt voor een zakencijfer van 190 miljoen euro.
In Europa haalde de Franse groentenspecialist een omzet van 639,4 miljoen euro, een stijging met 1,1 procent. Daarmee is het continent goed voor 63 procent van de wereldwijde omzet. In de mature markten tekenden diepvriesgroenten en groentenconserven voor groei. In Frankrijk, Duitsland en Italië zorden de verpakte salades voor een recordgroei.
Buiten Europa behaalt de groep een omzet van 379,4 miljoen euro, wat een stijging is met 13,7 procent. Vooral in Rusland ging de verkoop bijzonder goed. Dat dankt de onderneming onder meer aan het embargo op andere goederen. In Noord-Amerika blijft het merk het goed doen, ondanks de brand in de fabriek in Tecumseh (Ontario, Canada) in de zomer van 2014.
Nieuwe fabriek
Bonduelle Group en de Canadese distributeur Sobeys tekenden op 3 februari ook een overeenkomst waarbij Bonduelle een fabriek voor diepvriesgroenden overneemt in Lethridge, Alberta (Canada). Die fabriek, gelegen aan de grens met de Verenigde Staten, heeft een capacuiteit van 15.000 ton en versterkt de aanwezigheid van Bonduelle in het westen van Noord-Amerika.
Als onderdeel van de verkoopsovereenkomst kwamen Bonduelle en Sobeys overeen dat die laatste gedurende zeven jaar voor een aantal ‘product lines’ de exclusieve distributeur zal zijn in Canada.