De Franse drankengroep Rémy Cointreau heeft een topjaar achter de rug. Met dank aan recordcijfers voor Maison Rémy Martin en zijn gamma cognacs.
Ambitie om wereldleider te worden
Rémy Cointreau verkocht in zijn gebroken boekjaar 2018/19 voor 1,22 miljard euro aan sterkedrank, een omzetgroei met 7,9%. De operationele winst steeg organisch met 14% tot 263,3 miljoen euro, beter dan de 259 miljoen waar de analisten op hadden gerekend. Het drankbedrijf wist ook zijn marge met 2,6 procentpunten op te krikken tot 21,7%.
De prima resultaten zijn vooral te danken aan het recordjaar van ‘Maison Rémy Martin’, dat zijn operationele winst op organische basis liefst 17,9% zag klimmen tot 235,6 miljoen euro bij een omzetgroei met 11,9%. Vooral de cognac Rémy Martin XO en de nog exclusievere Louis XIII verkochten vlotter dan ooit. De afdeling Likeur en sterkedrank (met Cointreau en The Botanist-gin) kende een omzetgroei met 4%, maar zag de operationele winst dan weer zakken met 6% als gevolg van extra marketinguitgaven.
Het recordjaar smaakt bij het management naar meer: “In een onzekere economische en geopolitieke context herhaalt de groep Rémy Cointreau zijn ambitie om wereldleider te worden op de markt van de uitzonderlijke sterkedrank”, klinkt het. De groep wil dat doel bereiken door op middellange termijn 60 à 65% van zijn omzet te realiseren met dranken die duurder zijn dan 50 dollar (een kleine 45 euro).