De omzet van de Schwarz-groep, de moedermaatschappij van Lidl en Kaufland, heeft voor het eerst de grens van 100 miljard euro overschreden.
100 miljard
Voor het eerst in haar geschiedenis heeft Schwarz een omzet van meer dan 100 miljard euro gegenereerd. In het voorbije boekjaar verkocht de groep goederen ter waarde van 104,3 miljard euro.
Absoluut vlaggenschip van het concern blijft Lidl, met een bijdrage van 81,2 miljard euro aan de opbrengsten: dat is een stijging van 10% ten opzichte van het voorgaande jaar. Zelfs in de zeer competitieve Amerikaanse markt doet de discounter het goed: meer en meer Amerikanen vinden de weg naar Lidl. Kaufland daarentegen moet worden gereorganiseerd, heeft Schwarz-baas Klaus Gehrig aangekondigd. De Schwarz Group wil in de toekomst meer en beter profiteren van de synergieën tussen Kaufland en Lidl en een digitaliseringsstrategie ontwikkelen.
Internationale groei
Er kwamen in 2018 bijna 400 winkels bij voor de groep: Lidl heeft er nu 10.800, Kaufland 1.300. Het aantal medewerkers steeg van 406.000 naar 429.000. De internationale activiteiten droegen sterk bij aan de groei: ze vertegenwoordigen nu al 67,3 miljard euro (+9,1%) of zowat twee derden van de omzet. Intussen is Schwarz Gruppe aanwezig in dertig landen in Europa, de VS en Australië. Vorig jaar ging Lidl van start in Servië.
Een andere groeipijler is online: Lidl Digital is nu in zes landen actief en bedient 12 miljoen klanten. De online non-foodomzet van Lidl steeg in 2018 alleen al met 56%. Digitalisering wordt steeds meer een focus: het bedrijf wil zijn stenen winkels ondersteunen met digitale technologieën en automatisering. Een nieuwe activiteit van de Schwarz Gruppe is recycling, na de overname van afvalverwerker Tönsmeier. Hier verwacht de onderneming een groei met 50% de komende vijf jaar.