Met een vergelijkbare groei van 8,4% in het derde kwartaal heeft Carrefour naar eigen zeggen de beste prestatie neergezet sinds meer dan 20 jaar. De onlineomzet groeit zelfs met 65%. In België wint de retailer opnieuw marktaandeel.
Hogere klanttevredenheid
De groep boekte een omzet van 19,6 miljard euro in het derde kwartaal en slaagde er ook op de Franse thuismarkt in om positieve cijfers neer te zetten. De versnelde transformatie van de hypermarkten resulteerde in een vergelijkbare groei van 2,5%, ook de supermarkten (+4,9%) en de buurtwinkels (+5,3%) presteerden sterk. De retailer investeert in klanttevredenheid en dat loont, zegt topman Alexandre Bompard, die veel belang hecht aan een stijgende net promoter score.
In België bedroeg de vergelijkbare groei 5,4% en won de retailer opnieuw marktaandeel, net als in de voorbije kwartalen. De retailer investeert in het prijsimago met de ‘Gezonde Prijzen’ campagne die begin september gelanceerd werd. Ook in Spanje (+6,3%) zette de groep een sterke prestatie neer. In Italië echter (-8,0%) leed de omzet onder het wegblijven van toeristen, in Polen (-1,4%) leden de hypermarkten onder de dalende trafiek in winkelcentra en in Roemenië (+0,0%) speelden strikte reisbeperkingen de retailer parten. Een positieve uitschieter was Latijns-Amerika: in Brazilië noteerde Carrefour een recordgroei van wel 26% op vergelijkbare basis, in Argentinië was dat zelfs +41,4%). De omzet in Taiwan tot slot groeide met 0,6%.
Investeren in e-commerce en huismerken
Carrefour blijft prioriteit geven aan klanttevredenheid en prijscompetitiviteit. De retailer investeert ook in een uitbreiding van de e-commerce capaciteit met geautomatiseerde distributiecentra. Online boodschappen groeiden immers met meer dan 65%. Carrefour wil inzetten op zowel afhaalpunten (‘drives’) als thuislevering. België speelt zoals bekend een voortrekkersrol in de onlineplannen van de retailer: een exclusief partnership met softwarespecialist Food-X Technologies moet de productiviteit en de rentabiliteit van de e-commerce activiteiten gevoelig verbeteren.
Ook de verdere ontwikkeling van de huismerken en van het bio-aanbod is voor Carrefour een speerpunt. Daarnaast hamert topman Bompard op financiële discipline en kostencontrole. Ook blijft de groep openstaan voor gerichte overnames om z’n marktpositie te versterken.