Maaltijdbezorger Takeaway.com meldt dat het aantal bestellingen in het derde kwartaal met liefst 87% is toegenomen. Bovendien is het bedrijf voor het eerst winstgevend.
Groei boven winst
In het derde kwartaal werden in totaal 41,6 miljoen orders geplaatst. Vooral in Duitsland ging het hard: daar groeide het aantal bestellingen met 136%, als gevolg van de overname van sectorgenoot Delivery Hero. Bovendien heeft het bedrijf voor het eerst winst gemaakt, zo meldt CEO Jitse Groen: “Hoewel we prioriteit blijven geven aan groei boven winst, realiseert het bedrijf nu een positieve EBITDA zowel in Nederland, in Duitsland als voor het bedrijf in zijn geheel.”
Takeaway.com is marktleider in continentaal Europa en Israël. Het platform opereert onder verschillende lokale merken, zoals Thuisbezorgd.nl (Nederland) of Lieferando (Oostenrijk). Ook rolt het bedrijf zijn eigen bezorgdienst Scoober uit naar 73 nieuwe steden in tien landen. Bovendien wil de maaltijdleverancier fuseren met het Britse Just Eat, om zo één van de grootste bestelplatforms ter wereld te worden. De deal van 5,6 miljard euro zou tegen het eind van het jaar worden afgerond, al laten enkele aandeelhouders van Just Eat kritische bedenkingen horen omdat ze de prijs te laag vinden.