HelloFresh eindigde het jaar ijzersterk en zag zijn omzet afgelopen jaar meer dan verdubbelen. Ook in 2021 rekent de maaltijdboxleverancier op een groei van 20 tot 25%.
Winstexplosie
HelloFresh leverde in 2020 wereldwijd meer dan 600 miljoen maaltijden af, goed voor een totale omzet van 3,75 miljard euro. In vergelijking met een jaar eerder is dat een groei van 111%. De aangepaste brutobedrijfswinst (aebitda) steeg naar 505,2 miljoen euro, meer dan een vertienvoudiging(!) tegenover 2019.
De maaltijdpakketbezorger zette een bijzonder sterk slotkwartaal neer met een omzet van ruim 1,1 miljard euro en een gecorrigeerde brutowinst van 173,8 miljoen euro. Het bedrijf wijst dat succes niet alleen toe aan de groei van het aantal bestellingen, maar ook aan de stijging van de gemiddelde bestelwaarde. Eind 2020 telde HelloFresh 5,3 miljoen actieve klanten.
Aanbod verruimen
Intussen blijft de onderneming verder investeren om de groei te bestendigen. Zo voegde het bedrijf in verschillende landen nieuwe producten waaronder salades, soepen en desserts toe aan zijn aanbod, schrijft De Tijd. In de loop van vorig verwierf HelloFresh ook Factor75, een onderneming uit Chicago die kant-en-klare maaltijden verkoopt.
Voor het volledige jaar 2021 verwacht HelloFresh een omzetgroei bij constante wisselkoersen van 20 tot 25%. “Thuis koken en eten heeft een totaal nieuwe betekenis gekregen”, zegt CEO Dominik Richter. “Naarmate de pandemie in de loop van 2021 hopelijk wegebt, verwachten wij dat consumenten zullen blijven vertrouwen op online aanbieders zoals wij. Aangezien velen de meerwaarde van ons aanbod hebben ervaren op het gebied van prijs, verscheidenheid en gemak, verwachten wij dat consumenten de boodschappen voor de avondmaaltijd blijven bestellen bij ons.”