Stevige patatten, recht van het land. Het lijkt een leuze uit lang vervlogen tijden. Voeding vindt tegenwoordig quasi nooit meer rechtstreeks de weg naar de winkelrekken. Nochtans eisen consumenten steeds meer transparantie over de oorsprong van hun voeding. AVEVE, retailketen ontstaan uit de Boerenbond, lanceert daarom “hoeveproducten” in de eigen winkels.
“Agrarische deskundigheid”
AVEVE speelt sinds kort zijn naar eigen zeggen “agrarische deskundigheid” uit door klanten verse voedingsproducten aan te bieden die rechtstreeks van de boerderij komen. De tuin- en hobbyketen start in 24 winkels (21 in België, 3 in Nederland) met een beperkt assortiment van niet-gekoelde hoeveproducten. Onder andere appels, peren, aardappelen en eieren zullen er van de hoeve hun weg zoeken naar de consument.
De hoeveproducten moeten een imago van authenticiteit en lokale degelijkheid uitstralen. Om de klant het idee te geven dat de boer zijn ziel en zaligheid in zijn appelen en peren steekt, worden de hoeveproducten bijvoorbeeld voorzien van een heuse foto. De producten worden bovendien gepresenteerd in houten fruitpaloxen om het idee van “authenticiteit” nog te versterken.
Lokaal en duurzaam
Naast de trend van “glocalisation”, profiteert het initiatief ook van de hang naar duurzaamheid. Doordat de boer direct levert aan het winkelpunt, wordt de waardeketen drastisch ingekort, met minder verbruik tot gevolg. Het laat eveneens toe de producten tegen een eerlijke consumentenprijs aan te bieden.
De nieuwe formule past in de conceptualisering van een initiatief dat een aantal winkels van AVEVE op kleinere schaal al had genomen. Na een succesvol afgeronde testfase neemt de hele groep nu de touwtjes zelf in handen. Simultaan met de roll-out in de 24 eigen winkels verloopt tevens de verdere uitrol bij de franchisenemers, zij het modulair.