Verschillende Delhaize-supermarkten hadden de voorbije weken bevoorradingsproblemen voor een aantal producten, met ontevreden klanten tot gevolg. De reden? De software in het nieuwe magazijn zou niet optimaal werken.
Droge voeding en dranken
De tekorten die zich voordeden in een aantal winkels situeerden zich vooral bij droge voeding, zoals koekjes, sauzen en dranken. “Er waren inderdaad problemen, geeft woordvoerder Roel Dekelver toe in De Tijd. “Nu verloopt alles weer normaal, al weet ik niet hoe de situatie morgen is.”
De lege rekken zorgden voor heel wat klachten bij de klantendienst van de supermarktketen. Ook op diverse sociale media lieten verschillende klanten hun onvrede blijken.
Software
Volgens ACLVB-vakbondsman Fouad Bougrind liggen softwareproblemen in het nieuwe magazijn van de retailer in Ninove aan de basis van de logistieke moeilijkheden. Het magazijn werkt in principe volautomatisch, maar door opstartproblemen loopt de bevoorrading van een hele reeks winkelpunten vertraging op. “Heel wat werk wordt toch manueel gedaan, maar niet alle machines kunnen zomaar door mensen worden vervangen. Daarom krijgen supermarkten producten met vertraging aan, waardoor de rekken leeg blijven”, zegt Bougrind.
Vooral de winkels van Delhaize zelf kampen met problemen. Volgens de vakbonden krijgen de winkels die uitgebaat worden door zelfstandigen (AD en Proxy Delhaize) een voorkeursbehandeling, omdat ze een schadevergoeding kunnen claimen als ze niet op tijd beleverd worden.