Colruyt vlakbij AH is het goedkoopst
Twee financieel analisten van Rabobank kochten twee korven van twintig producten, één van verse producten en één van A-merken, in Mol en Neerpelt. Daaruit bleek dat de Albert Heijn van Mol 10% goedkoper is dan de lokale Delhaize. De Colruyt van Mol heeft zijn prijzen plaatselijk verlaagd tot net onder het niveau van de Nederlandse winkelketen, maar de omliggende vestigingen doen daar niet aan mee.
In Mol zijn Albert Heijn, Delhaize en Colruyt alledrie aanwezig, en daar haalt Colruyt het nipt voor Albert Heijn. Delhaize had enkele producten die flink duurder waren, en klokte in de beperkte proef af op een afrekening die 10% hoger lag.
De inspanning van Colruyt is wel vooral lokaal: in Neerpelt, waar Albert Heijn geen vestiging heeft, is Colruyt dan ook 4% duurder dan in Mol. Hoewel de Neerpeltse Delhaize flink goedkoper is dan de vestiging in Mol, wijzen de analisten naar de politiek van de keten om overal dezelfde nationale prijs toe te passen.
(Ook) bij Test-Aankoop goedkoper
De cijfers van Rabobank verschillen flink van de eerdere testen van Test-Aankoop, die Colruyt voor grote merken 6% à 7% goedkoper zag uitkomen dan Delhaize en liefst 15% goedkoper dan Albert Heijn. Voor huismerken was Colruyt 2% goedkoper dan Delhaize, dat ook hier iets goedkoper was dan Albert Heijn.
Het Laatste Nieuws vond Albert Heijn dan weer de goedkoopste, met 95,4 euro voor 20 A-merken, voor Auchan (99,5 euro), Colruyt (103,9 euro), Delhaize (110,1 euro) en Carrefour (114,2 euro). Deze prijzen werden wel genoteerd in verschillende steden en dus niet gecorrigeerd voor plaatselijke acties.
Fors groeien door veel winkelopeningen
Rabobank ziet in zijn onderzoek een mooie opportuniteit voor Albert Heijn om sterk te groeien. Het openen van nieuwe winkels kan de Belgische omzet van de keten behoorlijk aanzwengelen: de analisten maken zelfs gewag van een gestegen omzetgroei van 2% naar 5% dankzij de expansie in België, Duitsland en op het internet.
Als de trend zich doorzet, komt Albert Heijn volgens Rabobank in 2016 uit op een marktaandeel in België van 2% à 3%. Voor het aandeel Ahold, het beursgenoteerde moederbedrijf van Albert Heijn, zet Rabobank een koersdoel over twaalf maanden van 12,5 euro voorop. Dat zou een winst zijn van 16,5% tegenover de koers van 24 januari, toen de analisten hun rapport maakten.
“Opletten met prijsvergelijkingen”
Toch moeten de onderzoeksresultaten genuanceerd worden, reageert retailwatcher Jorg Snoeck: “We mogen niet vergeten dat Albert Heijn wel nog ‘maar’ een tiental winkels heeft in België en Delhaize een 850-tal. Ook merk ik een belangrijke afwezige in de steekproef, namelijk Carrefour. Misschien omdat het een Nederlandse studie is?”
Retaildetail-topman Snoeck wijst ook op de gevaren van prijsvergelijkingen in de voedingssector. Zo is het erg moeilijk om bijvoorbeeld gehakt te vergelijken, omdat daar totaal andere verhoudingen in kunnen zitten. Ook het aantal SKU’s verschilt onderling sterk: Albert Heijn heeft een veel beperkter aantal artikelen in het rek, wat ervoor zorgt dat de merkproducten die daar staan echt hun plaats hebben moeten ‘verdienen’.
“Wel is één ding zeker: Albert Heijn is in die korte tijd in België al uitgegroeid tot een te duchten en volwaardige speler, die iedereen op scherp zal zetten,” besluit Jorg Snoeck.