Quorn is de eerste grote voedingsfabrikant die een CO2-label op zijn verpakkingen gaat aanbrengen. Zo wil het Britse merk consumenten informeren over de milieu-impact van zijn producten.
“Consumenten informeren”
Het nieuwe label zal vanaf juni verschijnen op een selectie van Quorn-producten, volgend jaar volgt de rest van het assortiment. In afwachting daarvan zijn de gegevens over de CO2-voetafdruk van de dertig meest verkochte Quorn-producten wel al online consulteerbaar. De gegevens zijn gecertificeerd door de Carbon Trust, laat het bedrijf weten.
“Dit gaat over het geven van de noodzakelijke informatie aan mensen opdat ze gefundeerde beslissingen kunnen nemen over het voedsel dat ze eten en het effect ervan op het klimaat. Net zoals de voedingsinformatie duidelijk is aangegeven op het etiket om beslissingen te helpen nemen over gezonde voeding,” zegt commercieel directeur Peter Harrison aan The Guardian.
Het idee om de CO2-voetafdruk op de verpakking van producten aan te brengen en de consumenten zo beter te informeren, is zeker niet nieuw. De grootste retailer van het Verenigd Koninkrijk, Tesco, ondernam eerder al een poging, maar beet er zijn tanden op stuk. Het bleek een enorm complexe materie te zijn om het hele productieproces in kaart te brengen en bij elke stap de milieu-impact te berekenen. Bovendien verweet Tesco zijn concurrenten dat ze niet wilden meedoen, waarna de supermarktketen zijn plannen weer opborg. Onlangs liet Colruyt nog weten ook volop te werken aan een soortgelijk ecolabel.