Toenemend gezondheidsbewustzijn veroorzaakt wereldwijd een stijging van de verkoop van vleesalternatieven. Maar de meeste vleesvervangers zijn van een minderwaardige kwaliteit, vindt Kevin Brennan, CEO van Quorn.
Toenemende concurrentie
De vraag naar vleesalternatieven blijft groeien en consumenten worden daarbij vooral gedreven door gezondheidskwesties. Dat zegt de topman van Quorn in een interview met Foodnavigator. Volgens hem is de vleesconsumptie onnodig hoog en ongunstig voor de volksgezondheid: “Vooral jongere en hoger opgeleide consumenten reduceren nu hun vleesverbruik. Ze willen niet noodzakelijk vlees opgeven, maar wel een gezonder eetpatroon aanhouden.” Hoewel de milieu-impact van het vleesverbruik veel aandacht krijgt in de media, blijft die een beperkte zorg voor de meeste mensen, al neemt het bewustzijn wel toe.
De groeiende vraag naar vegetarische producten heeft ook het aantal concurrenten sterk doen toenemen. Daardoor wordt het moeilijker om schapruimte te veroveren of te behouden. “Maar de meesten van hen maken vrij belabberde producten,” vindt Brennan. Mycoproteïne, de bouwsteen van Quorn, is het best in staat om de smaak en textuur van vlees te evenaren, en er is nog verbetering mogelijk. Het fermentatieproces is eenvoudig en de fabrikant voegt enkel natuurlijke smaakstoffen toe.
Langetermijnvisie
Quorn wil een aantrekkelijke leverancier blijven door te investeren in het merk en in de categorie. “Wij zijn één van de weinige fabrikanten die zwaar investeren in marketing en categoriemanagement, in plaats van enkel te trachten om snel veel geld te verdienen, zoals vele anderen in deze categorie. Wij investeren met een langetermijnvisie. We kijken naar de volgende tien tot twintig jaar, niet naar hoeveel we het volgende kwartaal of het volgende jaar gaan verdienen.” Dat is de investeringsfilosofie van eigenaar Monde Nissin: als de volumes stijgen, zal de winst dat op termijn ook doen. Om dezelfde reden wil het bedrijf de prijzen niet verhogen en neemt het vrede met lagere marges.
Quorn investeert 15% van zijn netto-omzet in marketing en besteedt 12 miljoen euro per jaar aan onderzoek en ontwikkeling. De focus van het innovatieteam ligt op het verbeteren van de smaak en de textuur van bestaande producten. Anderzijds blijft het bedrijf ook het productaanbod uitbreiden, bijvoorbeeld in de richting van ontbijtproducten, charcuterie-alternatieven, worsten… Naast een kernassortiment van producten die overal in de smaak vallen, ontwikkelt de fabrikant producten die aangepast zijn aan lokale smaakvoorkeuren. Vandaag realiseert Quorn het gros van de omzet in westerse landen, maar het bedrijf ziet groot potentieel in Azië en in de rest van de wereld. “We zien een trend naar ‘meat-free’ van Sydney tot Santiago.”