De dood van een Franse klant in januari laat zijn sporen na in de Belgische Quick-vestigingen, bevestigt topman Rudy Hulsman. Hoe groot de daling in België juist is, kon of wou hij niet zeggen, maar wel dat “de omzet hier wel minder snel daalde dan in Frankrijk”.
Dertig procent van de klanten haakt af
De vestiging waar de 14-jarige Benjamin Orset de dodelijke hamburger at, Quick Cap Sud d’Avignon, moest afscheid nemen van zowat dertig procent van haar klanten. Ook in de rest van Frankrijk was de daling significant. In België zou de daling minder drastisch zijn.
De tiener overleed enkele uren na het eten van een zwaar besmette hamburger. Quick Frankrijk reageerde door kwaliteitscontroles op te voeren en Quick Belux heeft dat voorbeeld intussen overgenomen. Bovendien zal het personeel een nieuwe opleiding krijgen, zo verzekerde Hulsmans. De Gentse communicatiespecialist Hugo Marynissen vindt dit echter niet de goede strategie: hij raadt de fastfoodketen aan eerst excuses aan te bieden en gemaakte fouten te erkennen. Quick heeft het momenteel enkel over “lokale nalatigheden”. Het Franse parket was het daar alleszins niet mee eens en opende alvast een onderzoek naar onvrijwillige doodslag.