Het Mexicaanse biermerk Corona is een van de topmerken van AB InBev, maar de naam klinkt momenteel ietwat ongelukkig. Het doet de vraag rijzen of de verspreiding van het coronavirus schadelijk kan zijn voor de biergigant.
Topmerk
Volgens de laatste berichten zijn er intussen meer dan 4500 mensen besmet met het coronavirus. 106 personen zijn overleden, meldt de VRT. Om de verdere verspreiding van de ziekte tegen te gaan zijn 20 miljoen mensen in verschillende Chinese steden van de buitenwereld afgesloten.
Het toeval wil het virus, dat zo heet doordat het op foto’s een kroontje lijkt te hebben, dezelfde naam heeft als het meest verkochte buitenlandse premiumbier in China – het Mexicaanse biermerk van AB InBev. Dat bestaat sinds 1925 en groeide uit tot één van de absolute topmerken van de bierbrouwer, naast Stella Artois en Budweiser.
Negatieve connotatie
Zal de ziekte afstralen op het bier? Marketingprofessor Tim Smits (KU Leuven) denkt niet dat het bier nu al imagoschade ondervindt van de hele crisis. “Maar de marketingteams van AB InBev houden de situatie beter in de gaten“, zegt hij in De Tijd. Volgens de professor kunnen de gevolgen immers ernstig zijn als de situatie ontspoort: “Als het coronavirus een pandemie wordt en in de hele wereld dodelijke slachtoffers eist, kan een groot probleem ontstaan voor AB InBev”, meent Smits. “Dan krijgt het bier een negatieve connotatie en kiezen mensen makkelijker iets anders. Er is keuze genoeg in de biersector.” In het slechtste geval moet AB InBev zelfs denken aan een nieuwe naam voor het bier, voegt Smits eraan toe.
In China zal het effect op de verkoop sowieso beperkt blijven: de Chinezen hebben immers een andere naam voor het bier dan voor de ziekte. Het is enkel in een aantal andere talen, waaronder het Nederlands en het Engels, dat men voor beide hetzelfde woord gebruikt.
Kernwaarden
In het verleden is er uiteraard al heel wat wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de gevolgen van negatieve publiciteit. De meeste studies komen daarbij tot de conclusie dat een merk of bedrijf, dat in opspraak komt, pas grote schade oploopt wanneer het in zijn kernwaarden geraakt wordt. Een voedingsbedrijf dat het niet al te nauw neemt met hygiënevoorschriften of een bank die onbetrouwbaar blijkt, zijn voor de hand liggende voorbeelden. Hen zal het ook veel moeite kosten om de opgelopen imagoschade te herstellen.
In het geval van Corona berust alles op toeval en is er geen enkele link tussen het virus en het bier. Dat beseffen consumenten ook. Het lijkt dus weinig waarschijnlijk dat AB InBev binnenkort een nieuwe merknaam moet verzinnen.