Brouwerijgroep Heineken heeft de vooruitzichten voor het jaar naar beneden bijgesteld. De omzet en het volume gaan erop vooruit, maar de winst staat onder druk. In Europa profiteert het bedrijf wel van het mooie weer.
Heftige concurrentie
In de eerste helft van 2018 realiseerde Heineken een omzet van 10,8 miljard euro, een stijging met 4,2%. In volume ging de brouwer er met 4,5% op vooruit, tot 112,7 miljoen hectoliter. De operationele winst echter daalde met 2,9% tot 1,7 miljard euro als gevolg van wisselkoerseffecten en stijgende grondstoffenprijzen, maar ook van de heftige concurrentie met AB InBev op de Braziliaanse markt, waar Heineken het Japanse Kirin overnam. Voor het hele jaar verwacht CEO Jean-François van Boxmeer dat de operationele winst zal dalen met ongeveer 20 basispunten, zegt het persbericht. Dat nieuws viel slecht bij beleggers: op de beurs staat het aandeel onder druk.
In Europa daalde het biervolume in de eerste jaarhelft met 0,1%, maar het tweede kwartaal toonde wel een groei met 0,9% dankzij het mooie weer. In de andere regio’s noteert het bedrijf wel sterke groeicijfers. Het merk Heineken doet het goed met een volumegroei van 7,5%, onder meer dank zij het succes van de alcoholvrije variant Heineken 0,0 die nu in 33 markten verkrijgbaar is. Ook de internationale merken Tiger, Krušovice en Desperados groeien met dubbele cijfers. Vorige week raakte al bekend dat ook de Belgische tak Alken-Maes een volumegroei wist te realiseren, maar minder winst boekte als gevolg van sterke concurrentie met AB InBev en export tegen lagere marges.