Delhaize heeft te kampen met bevoorradingsproblemen, die het gevolg zijn van een samenloop van omstandigheden. De ontevredenheid is groot bij de aangesloten ondernemers, maar het hoofdkantoor belooft snel beterschap.
“Murphy’s law”
Donderdag ontvingen de zelfstandige Delhaize-winkeliers een mededeling van het hoofdkantoor, waarin begrip wordt gevraagd voor de bevoorradingsproblemen waarmee de retailer recent geconfronteerd werd. Sinds enige tijd immers kunnen ondernemers niet de bestellingen plaatsen die ze wensen, en zeker in een periode met mooi weer en verlengde weekends is dat een stevige domper.
Volgens Delhaize gaat het om een opeenstapeling van evenementen. “De periode rond Hemelvaart en Pinksteren is traditioneel een uitdaging voor onze logistiek. Het aanhoudend warm weer en het succes van het commercieel plan hebben ervoor gezorgd dat de volumes sneller gestegen zijn dan verwacht,” zo staat in de mededeling.
Bovendien werd de retailer geconfronteerd met een IT-incident op 22 mei, organisatorische problemen bij een transporteur, zware verkeershinder op de Brusselse en Antwerpse ring door het bezoek van Trump en de uittocht voor de verlengde weekends. Daarnaast ondergaat de logistieke keten grote transformaties, zoals de verbouwing van het distributiecentrum in Ninove en de implementatie van SAP. De crisis toont aan dat Delhaize op logistiek vlak aan zijn limieten zit in drukke periodes, en structurele maatregelen zullen volgen, aldus de mededeling.
“We worden geconfronteerd met de wet van Murphy”, bevestigt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver. “Maar het ergste is achter de rug en we doen er alles aan om de problemen zo vlug mogelijk op te lossen. We hebben enkele beslissingen genomen om de gevolgen te beperken. Bestellimieten voor bepaalde categorieën zijn geen populaire maatregel, maar het werkt wel. We geven sowieso voorrang aan de verse producten. Er is nu snel beterschap in zicht.”