Om de verspreiding van het coronavirus verder in te dijken, verhoogt Delhaize de inspanningen en maatregelen in de winkels. Er komt een ‘bejaardenuurtje’ ’s morgens en een limiet op het aantal klanten in een winkel.
“Rekenen op begrip van andere klanten”
Vanaf dinsdagochtend gelden nieuwe, expliciete maatregelen, zo meldt Delhaize in een persbericht. 65-plussers als kwetsbare groep krijgen voorrang en toegang tot de winkels van 8 tot 9 u ’s morgens. “We rekenen op de solidariteit en begrip van onze andere klanten en vragen hen met aandrang om buiten dit tijdsvenster hun boodschappen te komen doen”, zegt de retailer. Eerder hadden enkele zelfstandige AD Delhaize-supermarkten op eigen initiatief zo’n maatregel ingevoerd.
Daarnaast wil Delhaize het aantal klanten op hetzelfde moment beperken. Omwille van de verschillende winkelformaten (supermarkt, AD, Proxy, Shop&Go en Fresh Atelier) hanteert de retailer hier de regel van één klant per 15m², met een absoluut maximum van 150 mensen voor de grootste supermarkten. Om dit in goede banen te leiden, worden veiligheidsmensen ingezet aan de ingang van de winkels.
De bovenstaande regels worden toegepast in de filialen en zijn een aanbeveling voor de zelfstandige winkels. Tegelijkertijd herhaalt Delhaize de aanbeveling om individueel boodschappen te komen doen en niet met het hele gezin. “Prioriteit nummer één is om de gezondheid van ons personeel en onze klanten te beschermen”, luidt het.