Drankenketen Prik&Tik ziet haar aantal leden in Wallonië stijgen van twee naar elf, dankzij een samenwerkingsovereenkomst met Négoboissons. De organisatie ambieert een nationale dekking.
Aankoopkracht
Een organisatie als Prik&Tik moet het hebben van zijn aankoopkracht, zegt afgevaardigd bestuurder Jan Dalemans: “Hoe groter onze omzet is, hoe scherper we kunnen inkopen, en dat is positief zowel voor de prijzen die de consument betaalt in onze winkels, als voor de marges van onze leden-aandeelhouders.” Het openbreken van de Waalse markt is één van de groeipijlers, naast het aantrekken van nieuwe leden in Vlaanderen, de uitbouw van de onlineshop en het versterken van het B2B-marktsegment.
“De voorbije maanden traden drie grote nieuwe winkels in Lokeren, Melle en Wilrijk toe tot onze organisatie. Vandaag zetten we een belangrijke stap richting Wallonië. De negen nieuwe leden in de provincie Henegouwen zullen we stapsgewijs in onze organisatie integreren, eerst qua aankoopcondities, nadien ook qua branding.”
Vandaag groepeert Prik&Tik 115 drankenhandelaars, die ongeveer 6.000 verkooppunten beleveren en negentig winkels uitbaten. De organisatie Négoboissons belevert horeca in Henegouwen en baat negen drankenwinkels uit, die samen goed zijn voor een omzet van 23 miljoen euro en een debiet van 110.000 hectoliter. De winkels zijn gevestigd in Bergen, Binche, Chapelle-Lez-Herlaimont, Charleroi, Doornik, La Louvière, Moeskroen, Saint-Symphorien en Thuin.