Brouwer AB InBev heeft een uitstekend kwartaal achter de rug waarbij de winst zelfs sterker groeide dan de omzet, dankzij prijsverhogingen en een consistente strategie van “premiumisatie”.
Beter dan verwacht
De omzet van AB InBev, de brouwer van wereldmerken als Budweiser, Corona en Stella Artois, steeg in het eerste kwartaal van 2023 met 13,2% naar 14,2 miljard dollar (12,8 miljard euro), dankzij een volumestijging van 0,9% en een toename van de opbrengsten per hectoliter van 12,4%. De bedrijfswinst steeg zelfs met 13,6% ondanks stijgende kosten en hogere marketinginvesteringen. Die cijfers zijn beter dan verwacht.
Het bedrijf wist naar eigen zeggen de marges op te krikken dankzij prijsverhogingen en een strategie van “premiumisatie”, waarbij het inzet op duurdere merken en producten. Ook alcoholvrije bieren deden het goed. In Brazilië steeg de omzet met 15,7% en de winst zelfs met 26,5%, ook in China was er beterschap. Toch denkt AB InBev niet dat het die sterke winstgroei het hele jaar zal weten door te trekken: de brouwer verwacht een groei van de ebitda tussen 4 en 8%.