Hoewel Coca-Cola de prijzen afgelopen kwartaal opnieuw met 10% verhoogde, haken consumenten niet af. De frisdrankproducent toont zich dan ook optimistisch voor de tweede helft van het jaar.
Marges gevrijwaard
Ook in tijden van koopkrachtcrisis blijven consumenten trouw aan sterke merken: terwijl ze besparen op niet-essentiële uitgaven, blijken ze niet geneigd om hun Coca-Cola of Fanta in te ruilen voor goedkopere huismerken. Dat blijkt uit de uitstekende kwartaalresultaten die Coca-Cola zopas publiceerde. De omzet steeg met 6%, de nettowinst zelfs met 34%, terwijl de volumes amper daalden.
De frisdrankproducent slaagt er dus goed in om zijn winstmarges te vrijwaren, door hogere kosten oor grondstoffen en energie door te rekenen. Het bedrijf verhoogt dan ook de vooruitzichten voor het volledige jaar: de organische omzetgroei zal 8 tot 9% bedragen, iets hoger dan de 7 tot 8% die eerder werd vooropgesteld.
Deze week meldden ook collega-merkfabrikanten Unilever en Danone een mooie winststijging, die te danken was aan fors hogere prijzen terwijl de volumes slechts licht terugvielen.