Groei ondanks afstoting
Op vergelijkbare basis bedroeg de omzetgroei bij Colruyt zelfs 6,4%. Dat het uiteindelijk iets minder werd, was het gevolg van het afstoten van Intrion, dat zich toelegt op het automatiseren van processen. Die werd in 2012 leverancier in plaats van deel van Colruyt, omdat die te ver afstond van Colruyts kernactiviteiten.
Colruyt presteerde daarmee beter dan concurrenten als Delhaize en Carrefour, die in 2012 maar aan een toename van hun verkoopcijfers van 2,2% en 1,6% kwamen. Colruyt schrijft de sterke verkoopcijfers onder meer toe aan het succes van bijkomende kortingcampagnes, waardoor het bedrijf marktaandeel kon winnen. Door het onzekere economische klimaat is de consument erg gevoelig voor dit soort acties. Ook de eindejaarsverkopen waren goed.
Overal positieve cijfers
De detailhandelsactiviteit van de groep zag zijn omzet met 5,1% stijgen tot 4,75 miljard euro. Die werd verdiend in 227 Colruyt-winkels, 86 OKay-winkels en 8 Bio-Planet-winkels in België en 61 geïntegreerde winkels (Colruyt) in Frankrijk en in de 48 non-foodwinkels van de speelgoedketen Dreamland in België en Frankrijk.
De groothandels- en foodservicetakken zagen hun omzet met 7,0% stijgen tot 1,04 miljard euro. Die toename kwam vooral op rekening van de toelevering aan Spar en de Franse foodservice. Bij Spar begint de verwijzing in de campagnes naar hun scherpe prijzen dankzij de samenwerking met Colruyt vruchten af te werpen.
De omzet van de overige activiteiten (vooral DATS24-tankstations) groeide zelfs met 12,5% tot 567,2 miljoen euro. De tankstations profiteerden van zowel prijs- als volumestijgingen in bestaande verkooppunten en van 11 nieuwe openingen.