Albert Heijn blijft in België sterk inzetten op prijscompetitiviteit: de prijskloof met Nederland wordt kleiner, bovendien blijken enkele A-merken zelfs significant goedkoper. Dat is niet enkel een gevolg van de btw-verhoging in Nederland…
Btw-verhoging
Met de belofte van ‘Hollandse prijzen’ kwam Albert Heijn naar België, maar misschien mogen we binnenkort spreken van ‘Belgische prijzen’: sommige categorieën en producten zijn nu gevoelig goedkoper in België en globaal worden de prijsverschillen kleiner. Dat blijkt uit een analyse van de prijsevolutie van bijna 15.000 referenties over de periode december 2018 tot augustus 2019 door dataspecialist Daltix op vraag van RetailDetail. Enkele merkfabrikanten hadden ons immers gewezen op forse prijsverlagingen bij AH België.
Wat is er gebeurd? Zowel in België als in Nederland stegen de FMCG-verkoopprijzen sinds december, maar de stijging was veel groter in Nederland. Die trend is deels te verklaren door de btw-verhoging die Nederland begin dit jaar doorvoerde, toen het laagste tarief van 6% naar 9% ging. Alle retailers in Nederland verhoogden in de periode december-januari logischerwijs de prijzen en de prijskloof tussen beide landen over alle categorieën heen verkleinde daardoor van 3,3% naar 1,5%. Wanneer we gaan kijken naar specifieke categorieën en producten, zien we echter een sterk gemengd beeld.
Verzorging en bier
Opvallend is het grote prijsverschil in de afdelingen drogisterij en persoonlijke verzorging: deze producten zijn in België over het algemeen beduidend goedkoper dan in Nederland. Dat geldt ook voor de categorie bier, sterke drank en aperitieven en de categorie huishouden en huisdier. Die producten waren in januari al goedkoper in België en zijn sindsdien in verhouding nog goedkoper geworden. Ook in de categorieën frisdrank en zuivel werd AH België competitiever.
Concreet zien we bijvoorbeeld dat haarmerk Elnett (van L’Oréal) in België 25% goedkoper is. Ook de merken Veet (20%), Durex (17%), L’Oréal (14%), Studio Line (11%), Colgate (11%) en Head & Shoulders (11%) zijn veel scherper geprijsd bij Albert Heijn België.
Dat heel wat Belgische biermerken duurder zijn in Nederland, is niet geheel onlogisch. Het geldt onder andere voor La Chouffe (19%), Vedett (15%), Grimbergen (14%) en Duvel (12%). Meer opvallend is het prijsverschil voor Nutella (15%) en voor het budget-huismerk AH Basic (11% goedkoper in België). De meeste andere huismerken van Albert Heijn zijn wel degelijk lager geprijsd in Nederland. Ook bepaalde non-foodproducten, thee en kaas zijn er goedkoper.
Prijsperceptie
Op productniveau kunnen de prijsverschillen oplopen tot wel 60%. Een opmerkelijke case is bijvoorbeeld die van de Nutella Family-pot van 825 gram: die werd in Nederland wat duurder na de btw-verhoging, maar Albert Heijn verhoogde het product in juni nog eens fors in prijs (gevolgd door enkele concurrenten). Tijdens dezelfde periode voerde de retailer in België twee prijsverlagingen door. Het prijsverschil bedraagt daardoor momenteel wel 1,40 euro voor een pot (dit specifieke formaat is in België overigens enkel te verkrijgen bij AH en Match). We zien ook flinke prijsverschillen (meer dan 30%) voor producten als Pepsi Max, Whiskas kattenvoer, Gillette scheergel, Zwitsal babyshampoo, Nescafé Original, Evian mineraalwater, Bonduelle crispy maïs, Pampers Wipes, Always Ultra Normal of Dr.Oetker Ristorante Speciale.
Conclusie? Albert Heijn België is over alle categorieën heen niet significant prijsagressiever geworden in vergelijking met Nederland, rekening houdend met de btw-verhoging aldaar. Wel zet de retailer in op prijsverlagingen bij een selectie van producten, om een scherpe prijsperceptie te creëren. Algemeen zijn de Nederlandse supermarkten nog steeds goedkoper, maar niet voor elke categorie, en de verschillen worden kleiner.