In verschillende Europese landen escaleren de prijsonderhandelingen: in Frankrijk heeft Jacobs Douwe Egberts de leveringen aan Intermarché stopgezet, in het Verenigd Koninkrijk is het assortiment van Colgate Palmolive uit de rekken verdwenen bij Tesco.
Nieuwe golf van conflicten
Het zit er opnieuw bovenarms op tussen flink wat supermarktketens en grote merkfabrikanten: bij Colruyt lijken de plooien met Ferrero en Nestlé dan wel weer gladgestreken, maar internationaal komen heel wat nieuwe conflicten aan de oppervlakte.
De Nederlandse websupermarkt Picnic bijvoorbeeld heeft recent de aardappelchips van Lay’s uit het assortiment gehaald na onenigheid over prijsverhogingen. “We knokken voor de laagste prijs. Helaas kunnen we het niet eens worden met deze leverancier”, meldt de retailer in zijn app. Picnic koopt samen in met de Duitse marktleider Edeka, die momenteel hard optreedt tegen grote leveranciers als PepsiCo, L’Oréal of Melitta.
Openlijk dispuut
In Frankrijk woedt dan weer een openlijk conflict tussen supermarktketen Intermarché en koffieproducent Jacobs Douwe Egberts: die laatste heeft de leveringen stopgezet na een weigering van de retailer om prijsverhogingen te aanvaarden. Aan het zakenmagazine Capital verklaart de fabrikant “voorrang te geven aan de dialoog met Intermarché en alles in het werk te stellen om zo spoedig mogelijk tot een redelijk akkoord te komen.” Volgens Intermarché zou JDE een tariefverhoging van 25% willen doordrukken – wat het bedrijf ontkent. Een rechter heeft de koffiebrander intussen verplicht de leveringen te hervatten.
Ook in het Verenigd Koninkrijk rommelt het: bij marktleider Tesco is volgens het vakblad The Grocer nu zowat het volledige gamma – meer dan zeventig referenties – van Colgate Palmolive uit de rekken en de webshop verdwenen. Op sociale media antwoordt de retailer ontwijkend op vragen van ontevreden klanten. Een woordvoerder van Tesco reageerde tegenover The Grocer dat de retailer hoopte “snel weer een volledig assortiment Colgate-producten beschikbaar te hebben voor klanten”, maar “in de tussentijd hebben we nog steeds een goede beschikbaarheid voor alle andere mondverzorgingsproducten in ons assortiment”.
Sterke positie?
Wat opvalt in de lopende disputen, is dat het vaak niet zo is dat retailers referenties uit de schappen halen, maar wel dat het de fabrikanten zijn die zelf de leveringen stopzetten wanneer retailers prijsverhogingen weigeren – of daarmee dreigen, zoals recent topman Jan Boone van Lotus Bakeries deed.
Onderhandelen fabrikanten tegenwoordig vanuit een sterkere positie? In een analyse gaan we daar dieper op in.