Maaltijdpakketbezorger HelloFresh zet zijn sterke groei verder: de omzet ging er bijna een derde hoger. Belangrijker nog: het bedrijf is voor het eerst winstgevend op groepsniveau.
Overal winst
In het tweede kwartaal steeg de omzet tot 437 miljoen euro: dat is liefst 31,5% meer bij constante wisselkoersen. Het aantal actieve klanten liep op tot 2,41 miljoen (+30,6%) en het aantal bestellingen tot 8,93 miljoen (+33,2%). In totaal werden zo’n 67 miljoen maaltijden afgeleverd (+37%).
Voor het eerst kon het bedrijf wereldwijd winst boeken: de aangepaste brutobedrijfswinst (“aebitda”) bedroeg in het tweede kwartaal 18,3 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar was er nog een negatief resultaat van 3,9 miljoen euro. De winstgevendheid verbeterde in alle geografische gebieden: in de Verenigde Staten behaalde HelloFresh een positieve aebitda-marge van 2,9%, in de andere landen bedroeg die marge zelfs 11,5%. Daarmee zijn de Amerikaanse activiteiten, goed voor meer dan de helft van de totale omzet van het bedrijf, voor het eerst winstgevend.
Door de sterke resultaten van de eerste jaarhelft stelt Hellofresh ook zijn verwachtingen voor het hele jaar lichtjes positief bij. De maaltijdkitbezorger rekent nu op een omzetgroei van 28 tot 30% op constante basis. De aebitda-marge zou moeten uitkomen tussen -1 en +1%.