De komende vijf weken opent Albert Heijn vijf nieuwe winkels in België, stuk voor stuk franchisezaken. Daarmee neemt de foodretailer de kaap van de zeventig vestigingen. Bijkomende locaties voor XL-winkels staan op het verlanglijstje.
Startschot voor een reeks
Woensdagochtend opende Albert Heijn zijn eerste nieuwe winkel van het jaar, in het Antwerpse district Berchem. Het is de zesenzestigste Belgische winkel, en de veertiende voor franchisenemer Peeters-Govers. De winkelopening betekent meteen ook het startschot van een hele reeks: de komende weken komen er in totaal immers vijf winkels bij.
“Dat zijn de momenten in het jaar waar ik het meest naar uitkijk: het openen van nieuwe winkelpunten,” zegt algemeen directeur België Raf Van den Heuvel. “De eerste die er aan komt is voor mij zeker speciaal: ik woon in Berchem en op honderd meter van mijn deur gaat de nieuwe winkel op de Elisabethlaan open. Ik heb de werkzaamheden van nabij kunnen volgen. Het is een mooi project met de nodige aandacht voor architectuur.”
Lokaal ondernemerschap
Volgende week opent Albert Heijn in Veurne: ook dat is een franchisewinkel, waarvan de uitbating in handen komt van een nieuwe ondernemer, Benoit Dezutter. Bijzonder is ook de opening op het retailpark T-Forum in Tongeren over twee weken: daar heeft de familie Vandecaetsbeek immers haar AD Delhaize-supermarkt omgebouwd naar de Albert Heijn-formule. Het wordt de derde AH in België die door een Delhaize-ondernemer wordt uitgebaat, na Willebroek en Ingelmunster. Deze familie baat ook nog Delhaize-winkels uit in Tongeren, Koersel en Kortessem.
De vierde opening in het rijtje wordt Leopoldsburg: een tweede winkel voor franchisenemers Eric Vermesen en Heidi Loos, die ook al de Albert Heijn in Maasmechelen uitbaten. De zeventigste Belgische AH tot slot opent in Hechtel-Eksel, en ook die heeft een bijzonder kantje: de uitbater is immers de Nederlandse ondernemer Frank Scheepers, zeer bekend met de Belgische markt, die ook supermarkten van Albert Heijn uitbaat in Grevenbicht en Hulsberg. “We zetten maximaal in op lokaal ondernemerschap. Dat werkt heel goed.”
“Verder met XL”
“We stoppen niet bij zeventig, het jaar is nog niet voorbij”, benadrukt Van den Heuvel. Prognoses over het aantal bijkomende winkelopeningen maakt hij echter niet: er zijn te veel onzekerheden. “Het ene jaar gaat het al wat vlotter dan het andere. Ik ben wel blij dat we deze vijf al zo vroeg op het jaar kunnen openen.” In combinatie met de bijkomende stappen online – de lancering van Albert Heijn op ‘t werk – is duidelijk dat de retailer op het gaspedaal duwt in België.
De eerste Belgische Albert Heijn XL, in Mechelen, draait intussen boven verwachting, geeft de topman nog mee. “We zijn zeer tevreden, en op zoek naar bijkomende geschikte locaties. Dit smaakt naar meer. Maar het is niet evident: de oppervlakte, het marktgebied, de bereikbaarheid, het moet allemaal kloppen. Maar als we de geschikte plekken vinden, dan gaan we verder met XL in België.”