Maandag ontving Danone Dairy België in Amsterdam het B Corp-label, de strengste en meest uitgebreide onafhankelijke certificering op het vlak van milieu- en sociale prestaties. We spraken met een trotse country manager Wim Bauwens.
Zwaar traject
“De groep Danone wil tegen 2030 zijn volledige business wereldwijd de B Corp-certificering laten behalen”, vertelt Bauwens. “Op dit moment zijn wereldwijd al twintig Danone-entiteiten gecertificeerd. Ze vertegenwoordigen meer dan 30% van de wereldwijde omzet van de groep. Vandaag behaalden ook Danone Belux en Danone Nederland het label.”
Waarom Danone precies voor de B Corp-certificering heeft gekozen? “Het is volgens ons het meest complete en ook het meest strenge systeem. De certificering slaat op alle aspecten van maatschappelijk verantwoord ondernemen: sociaal, milieu, naar de medewerkers… Het was best een zwaar traject, waar we ongeveer een jaar geleden mee begonnen zijn. We dienden een uitgebreide en gedetailleerde vragenlijst in te vullen, met wel 300 onderwerpen. Telkens moesten we aantonen wat we doen en argumenteren waarom. Dat was zeer intensief. Voor een certificering moet je als bedrijf minstens 80 punten scoren op 300. Dat lijkt niet veel, maar als je bedenkt dat slechts 5% van de ondernemingen het traject met succes doorlopen, dan besef je toch dat de criteria erg streng zijn.” Danone Dairy België behaalde overigens 84,2 punten.
Maatschappelijk relevant blijven
Het behalen van dit label is geen eindpunt, maar een begin, benadrukt onze gesprekspartner: “Dit is een ijkpunt, waarmee we vastleggen wat we vandaag al doen. Van hieruit kunnen we vertrekken om nieuwe stappen te zetten, te kijken waar we nog kunnen verbeteren. Danone is er al langer van overtuigd dat het mogelijk én noodzakelijk is om economische en sociale progressie samen te behalen. We willen maatschappelijk relevant blijven. Consumenten verwachten vandaag eerlijke en transparante bedrijven, die correct omgaan met hun mensen. We hopen dat andere bedrijven ons voorbeeld zullen volgen. Voorlopig behaalden slechts elf bedrijven in België de certificering.” Wereldwijd zijn er al meer dan 3000 gecertificeerde bedrijven.
Dat B Corp vandaag nog niet zo bekend is bij het grote publiek, is geen bezwaar, vindt hij: “Ik denk dat het in de eerste plaats een signaal is naar onze eigen medewerkers. Of het ook een argument is naar de consument, dat lijkt me vandaag een bijkomstig effect. We willen onze verantwoordelijkheid nemen op maatschappelijk vlak.”
Nutriscore en zwangerschapsverlof
Op welke verwezenlijkingen is Wim Bauwens zelf het meest trots? “Dat wij vorig jaar als eerste voedingsbedrijf in België 100% voor de nutri-score zijn gegaan, dat vind ik wel een verwezenlijking. Op dit moment heeft al 70% van onze referenties de nutri-score A of B. Ook ben ik trots op ons engagement om enkel nog circulaire verpakkingen te hebben tegen 2025. Een mooie maatregel die we naar onze eigen mensen hebben genomen, is het verlengen van de wettelijke 15 weken zwangerschapsverlof met een extra drie weken betaald verlof, zodat jonge ouders ten volle kunnen genieten van die belangrijke periode.”
B Corp wil een wereldwijde beweging zijn van bedrijven die zich inzetten voor verantwoorde bedrijfsvoering en die voldoen aan de hoogste normen inzake transparantie en verantwoordelijkheid. De certificering werd in 2006 in de Verenigde Staten opgezet door drie ondernemers uit Philadelphia. Het label wordt toegekend door de onafhankelijke organisatie B Lab.