Om de stijgende vraag naar bio op te vangen wil Colruyt Group het aandeel Belgische bioproducten vergroten. De unieke samenwerking met maatwerkbedrijf De Lochting uit Roeselare illustreert die aanpak.
Sterke groei voor bio
In 2017 groeide de verkoop van bioproducten in de winkelformules van Colruyt Group met ongeveer 8%, terwijl de totale markt een stijging met 6% optekende. De groei werd voor het grootste deel gerealiseerd bij Bio-Planet en Colruyt, maar ook de online verkoop en de verkoop via de buurtsupermarkten van de groep zitten in de lift. De retailer mikt op verdere groei: Bio-Planet wil uitbreiden tot 50 winkels en het assortiment Boni Selection Bio nam het afgelopen jaar met 15% toe tot 280 referenties.
Deze sterke resultaten wil Colruyt Group bestendigen door actief te participeren in de ontwikkeling van lokale biolandbouw. Want de grote kost van de omschakeling van traditionele naar biologische landbouw is een belangrijke hindernis voor de groei van biolandbouw in ons land. Het duurt 2 à 3 jaar voor een landbouwer die beslist om te schakelen naar bio, het bio-certificaat krijgt. Gedurende deze omschakelingsperiode moet de landbouwer op biologische wijze telen maar krijgt hij nog niet de marktprijs voor het bio-product.
Nationale campagne
Dat was enkele jaren geleden ook een drempel voor bio- en maatwerkbedrijf De Lochting. Colruyt ondersteunde de onderneming tijdens de overgangsperiode door vanaf 2016 een aantal “groenten in omschakeling” af te nemen tegen een hogere aankoopprijs. In tussen heeft De Lochting een biocertificaat behaald voor 20 ha extra landbouwgrond, waarmee het z’n bio-areaal met één derde zag toenemen. De eerste volwaardige biogroenten liggen begin juli met Europees bio-label in de winkelrekken.
“Dankzij onze samenwerking met De Lochting verhoogden wij ons aandeel bio-groenten uit eigen land met 20%,” aldus Rony Neufkens, hoofd aankoop groenten bij Colruyt Group. Het partnerschap biedt De Lochting meer financiële zekerheid terwijl Colruyt verzekerd is van een kwalitatief lokaal bio-aanbod. Naar aanleiding van de Bioweek lanceert de retailer op 2 juni de nationale campagne ‘We are biotiful’ in de supermarkten van Colruyt, Bio-Planet, Spar, OKay, OKay Compact en via Collect&Go.