Vanaf vandaag verkoopt Lidl als enige grote retailer bloedrode peren. De ‘Red Modoc’ is een variëteit van het Haspengouwse fruitbedrijf Vergro. Die wil de productie de komende jaren fors uitbreiden.
Exclusiviteitscontract
Lidl sloot voor de Red Modoc een exclusiviteitsovereenkomst voor België. Daarnaast zal de discounter de peren ook aanbieden in zijn buitenlandse filialen, onder meer in Duitsland. De naam Red Modoc gaat verwijst naar een indianenstam die vroeger leefde in de regio van de Amerikaanse ontwikkelaar van het perenras.
Wat de Red Modoc bijzonder maakt, is de dieprode kleur. Want hoewel er nog andere soorten rode peren bestaan, zijn die niet zo rood als de Red Modoc. Verder is de peer erg zoet en goed te bewaren.
Uitbreiden
Vergro oogste zijn eerste rode peren twee jaar geleden. Intussen heeft het fruitbedrijf de productie al sterk opgeschaald. “Dit jaar hebben we 400 ton kunnen oogsten met hoofdzakelijk jonge bomen, goed voor meer dan 1.120.000 peren. Dat is een gigantisch succes”, zegt Dominiek Noppe, CEO van Vergro. Ook de komende jaren wil de onderneming blijven investeren in de rode peren, want de vraag is groot. “We hebben nu 30 hectare aangeplant, maar tegen 2030 voorzien wij 200 hectare.”
Voor Lidl is de Red Modoc een uitgelezen kans om zijn klanten tijdens de eindejaarsperiode iets extra’s aan te bieden. “We zijn ontzettend blij dat we voor deze peer met een unieke uitstraling en smaak een exclusieve samenwerking hebben kunnen sluiten met fruitbedrijf Vergro. Dit past volledig in onze strategie om zoveel als mogelijk in te zetten op lokale producten. Door de rechtstreekse samenwerking met Vergro hoeven we ook niet langer via veilingen of groothandels te passeren. En dat heeft niet alleen een positief effect op de prijs die de producent krijgt, maar ook op de prijzen in de winkels”, zegt woordvoerster Isabelle Colbrandt.