Plukon Food Group, een van Europa’s grootste spelers op de markt voor pluimveevlees, neemt via zijn dochter Aurelia Investments zijn Franse beursgenoteerde sectorgenoot DUC over. Plukon is onder meer bekend van het merk Friki.
Vierde thuismarkt
“De overname van DUC stelt Plukon Food Group in staat om haar retailstrategie in Frankrijk als nationale producent verder uit te voeren. De huidige groeiplannen in Frankrijk worden door de overname in belangrijke mate versterkt”, zegt CEO Peter Poortinga. Na Nederland, Duitsland en België krijgt Plukon er dus een vierde thuismarkt bij.
Welk bedrag met de overname gemoeid is, werd niet meegedeeld. Volgens Franse media moeten de Nederlanders de 802 medewerkers van DUC vier jaar lang werkzekerheid bieden, alle lopende contracten met pluimveetelers aanhouden en zo’n twintig miljoen euro investeren in het productieapparaat van DUC.
DUC is gespecialiseerd in de productie, het slachten, verpakken en vermarkten van pluimvee en biedt daarmee een volledig kip- en kalkoenassortiment. Het bedrijf heeft vier productielocaties in Frankrijk en is sinds december 2007 ook actief in Bulgarije. Het bedrijf heeft een wekelijks slachtvolume van 600.000 kippen en verwerkt 30.000 kalkoenen op weekbasis. Tijdens de eerste negen maanden van dit jaar realiseerde DUC een geconsolideerde omzet van 127,5 miljoen euro, 6% minder dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Vóór de overname telde Plukon Food Group dertien locaties (acht pluimveeslachterijen en vijf verwerkings- en verpakkingsbedrijven) in Nederland, Duitsland en België. Die zijn goed voor een wekelijks slachtvolume van zeven miljoen kippen. Er werken bijna 4.500 mensen voor Plukon, dat vorig jaar een omzet van 1,4 miljard euro realiseerde.