Plantaardige voeding groeide in de Benelux met dubbele cijfers de afgelopen twee jaar. Vleesvervangers vormen het grootste segment maar nieuwe categorieën als plantaardige yoghurt en vegan kaas groeien het hardst. De discounters maken een inhaalslag.
49% omzetgroei
Tussen september-oktober 2018 en september-oktober 2020 groeide de Europese markt van plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel met wel 49% in omzet. De totale waarde bedroeg eind 2020 al 3,6 miljard euro, berekende een nieuw rapport van The Smart Protein Project op basis van Nielsencijfers. Vooral in de laatste periode versnelde de groei in de meeste landen – of dat met de coronacrisis kan te maken hebben, wordt niet verduidelijkt. De discounters hebben gemiddeld een marktaandeel van 11% in de plantaardige markt. Ze hebben een achterstand op de reguliere foodretail maar maken nu een inhaalbeweging.
Het rapport geeft gedetailleerde cijfers over de plantaardige markt in Oostenrijk, België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Polen, Roemenië, Spanje en het verenigd Koninkrijk. We lichten er enkele cijfers voor de Benelux uit.
België: sterke vooruitgang havermelk
In België bedroeg de marktgroei 17% in waarde: de plantaardige markt is er nu 134 miljoen euro waard. In volume groeide de markt met 8%. Discounters kenden een sterkere groei: +35% in waarde en +19% in volume. Ze hebben een aandeel van 7% in waarde en 10% in volume.
Het grootste marktsegment is dat van de vleesvervangers, die 48 miljoen euro omzet vertegenwoordigen en de verkoop met 19% zagen groeien. 90% van dit segment is koelvers, de rest diepvries.
Plantaardige ‘witte’ melk is goed voor een omzet van 39 miljoen euro. De categorie wordt gedomineerd door sojamelk (14 miljoen euro), gevolgd door amandelmelk (11 miljoen euro) en havermelk (5 miljoen euro). Haver is wel de sterkste groeier: +50%. Plantaardige melk met een smaakje haalt een omzet van 21 miljoen euro.
Plantaardige yoghurt groeide met 20% naar een omzet van 26 miljoen euro. Niet-sojavarianten (zoals kokos) groeien het sterkst. Indrukwekkend is de groeispurt van yoghurt bij de discounters: +497%, een omzet van 163.000 euro.
Aldi en Lidl groeien algemeen sneller dan de markt. Er is zeker nog potentieel: de discounters hebben een achterstand in te lopen met plantaardige yoghurt en ze verkopen enkel de sojavariant. Dat geldt ook voor plantaardige melk met smaak.
Nederland: exponentiële groei voor vegan kaas
In Nederland is plantaardige voeding goed voor een omzet van 291 miljoen euro: de groei bedroeg 50% in waarde, 35% in volume. De discounters groeiden zelfs met 83% in waarde en 58% in volume. Ze hebben een marktaandeel van 10%.
Vleesvervangers realiseren een omzet van 174 miljoen euro. Dit segment wordt gedomineerd door plantaardige burgers (42 miljoen), gevolgd door wok (33 miljoen) en balletjes (21 miljoen). Alle segmenten groeien.
Melkalternatieven vertegenwoordigen 62 miljoen euro: het segment wordt gedomineerd door amandelmelk (20 miljoen) gevolgd door soja (19 miljoen) en haver (14 miljoen) dat het sterkst groeit (+69%).
Plantaardige yoghurt weegt 43 miljoen euro en groeit met 35%. De sterkste groei is voor plantaardige kaas (+400%), een nog klein segment dat 4,8 miljoen omzet vertegenwoordigt. Kaas in sneetjes is de topper, gevolgd door geraspte kaas. Nieuwe segmenten komen op de markt: blokjes, roomkaas… Discounters verkopen nog geen plantaardige kaas.