Impact maken met producten die gezond zijn voor mens, dier en planeet, op basis van wetenschappelijke inzichten: dat is de ambitie van Planet B. De compromisloze startup streeft schaalvergroting na om het verschil te maken.
Gezond voor mens, dier en planeet
Geen wegwerpproducten, plastic of giftige stoffen bij Planet B: de startup van medeoprichter Tibbe Verschaffel wil de economie in de goede richting duwen. “Meer dan vijf jaar geleden hebben we dit bedrijf opgericht, om de eenvoudige reden dat er geen Planet B is”, zegt hij. “Ik ben ingenieur en wetenschapper, gebeten om zo gezond mogelijke producten te ontwikkelen. Gezond zie ik breed: gezond voor mens, dier en planeet. We commercialiseren onze producten onder verschillende merken, waarvan Wondr.Care het bekendste is.” Dat was te zien aan de lange rijen bij de opening van de tweede Wondr-winkel, op 23 maart aan de Leysstraat in Antwerpen.
“Die gezonde en duurzame producten mikken eigenlijk allemaal op dezelfde klant, maar we gebruiken verschillende merken omdat elk merk een andere positionering heeft en andere verkoopkanalen. Bambooze, onze bamboerietjes, is voor mij niet echt een merk, eerder een commodity. Mensen hebben een rietje nodig, het is vaak een impulsaankoop. Dat koop je in de supermarkt. Maar het is een prachtig product: het groeit als onkruid in de natuur als een rietje en je moet het enkel elegant en vaatwasbestendig bewerken. Onze grootste klant hiervoor is Aldi Duitsland, met 2000 winkels. We liggen ook bij Colruyt, Delhaize, Sligro, Ava…”
Schaalvergroting om impact te hebben
“Klaaar komt al wat dichter in de buurt van een ‘love brand’, maar omdat mensen het gewend zijn om wasmiddel te kopen in de supermarkt, verkopen we onze wasstrips wél in dat kanaal. Wondr daarentegen vind je niet in de supermarkt: we willen met dit merk zo’n beetje de new school Rituals worden. Dat merk vind je ook niet in de supermarkt. Wij zetten net als Rituals in op beleving, maar daarnaast veel meer op gezondheid en duurzaamheid.”
Er staat bij Planet B intussen een vierde merk in de steigers: Kiko, een kinderkoek met appelsmaak, met Nutri-Score A. “We gebruiken natuurlijke aroma’s die het brein triggeren, waardoor het koekje heel lekker ruikt en smaakt, terwijl het toch gezond is. We lanceren dat in september.”
De rode draad is de klant, die op zoek gaat naar gezonde en duurzame producten. “Het klinkt misschien overambitieus, maar wij zouden graag de nieuwe, gezonde en duurzame Unilever worden op termijn. Vanaf 2026 wil ik kapitaal ophalen om andere merken op te kopen en in de Planet B-familie op te nemen, en zo van één plus één drie te maken. Als je impact wil, heb je schaal nodig”, aldus Verschaffel.
Weg van winstmaximalisatie
Verschaffel wijst erop dat de FMCG-industrie wereldwijd vijftien biljoen dollar waard is (14.000 miljard euro, nvdr). “Dat is gigantisch. Die markt heeft een enorme impact op onze gezondheid en die van de planeet. En ze wordt gedomineerd door amper twee handenvol grote spelers zoals Unilever, Procter & Gamble en Nestlé. Zij focussen op winstmaximalisatie. Wij niet: wij willen planet en people even hoog plaatsen als profit, de winst die je nodig hebt om te innoveren en te groeien. Die grote jongens roepen ook wel dat ze people en planet belangrijk vinden, maar dat is niet waar. Dat is bijvoorbeeld ook de reden waarom CEO Paul Polman bij Unilever vertrokken is.”
Wat betekent gezond en duurzaam dan voor Planet B? “Al onze producten zijn plasticvrij en ze bevatten geen of amper water – waardoor we dus geen water hoeven te transporteren. Doe poeder in een herbruikbare siliconen fles, voeg kraantjeswater toe, schud ermee en je hebt vloeibare shampoo. We gebruiken zoveel mogelijk lokale ingrediënten. Bijna alles wordt in België geproduceerd. We kijken veel naar de Yuka-app, die door veel jonge mensen gebruikt wordt, en we proberen daar zoveel mogelijk honderd op honderd te scoren.”
Wetenschappelijke inzichten
Duurzame keuzes maakt Planet B op basis van wetenschappelijke inzichten, benadrukt Verschaffel: “Niemand wil plastic recycleren, omdat nieuw plastic goedkoper is. Er zijn zogenaamd ecologische merken die wegwerpglas gebruiken in plaats van plastic. Maar wegwerpglas heeft een enorme voetafdruk: er is zeer veel energie nodig om te produceren en te recycleren. Aluminium wil men wél recycleren: dat brengt geld op. Het vraagt 90% minder energie dan glas recycleren, en het is oneindig recycleerbaar. Daarom gebruiken wij aluminium navullingen in herbruikbare glazen potten. Wij bekijken dat als ingenieurs, als wetenschappers. We volgen niet gewoon de markt.”
Benieuwd naar het vervolg op het spannende startupverhaal van Planet B? Tibbe Verschaffel spreekt op 25 april op het RetailDetail Congress in Antwerpen, in het voorprogramma Gamechangers. Die dag maak je ook kennis met sprekers van inspirerende bedrijven als The Good Roll, Jysk, Stitchd, Mastercard, Dobit, CM.com, Hybrid Media, én met influencer en bekende vlogger Average Rob. Tickets voor het congres kan je bestellen via onderstaande link.