Begin volgend jaar wil Picnic actief zijn in Berlijn en Parijs. Hamburg en Frankfurt volgen. De Nederlandse onlinesupermarkt is al in de grensregio’s actief, maar gaat nu voluit voor de grote steden.
Kapitale expansie
In maart 2023 wil Picnic starten met leveren in Berlijn en Parijs. Dat bericht LebensmittelZeitung naar aanleiding van een rekruteringsevenement voor nieuwe medewerkers in Duitsland. De Nederlandse onlinesupermarkt is al sinds 2018 aanwezig in Duitsland, dankzij een samenwerking met supermarktgroep Edeka, en ging in 2021 ook van start in Frankrijk. Consumenten in de Noord-Franse steden Lens, Rijsel en Valenciennes kunnen er al bestellen.
Nu richt het bedrijf de pijlen evenwel op de hoofdsteden. In Berlijn zou de (ver)bouwaanvraag voor een distributiecentrum klaarliggen om eerstdaags in te dienen. Het gaat om een distributiecentrum van 32.000 vierkante meter, dat sportretailer Decathlon zal verhuren aan de Nederlanders. Eerst begint Picnic er niettemin met een 10.000-tal vierkante meter. Later komen er nog twee magazijnen bij, een in het westen en een in het noordoosten.
Vervolgens trekt Picnic ook naar de steden Frankfurt en Hamburg. De distributiecentra zullen in eerste instantie weinig automatisering of mechanisering bevatten, zodat Picnic er snel kan opstarten. In het Ruhrgebied, waar de websupermarkt al een omzet van 300 miljoen euro haalt, komt in Oberhausen wel een hooggeautomatiseerd dc in 2024.
Naar Polen en Italië?
De onlinesupermarkt zou ook volledig nieuwe landen willen betreden: onder andere lanceringen in Polen en Italië worden actief onderzocht. Opvallend genoeg wordt België nog altijd niet genoemd, hoewel de webretailer het land inmiddels omsingelt.
Op de Nederlandse thuismarkt kampt de boodschappenbezorger ondertussen met een ernstig technisch probleem: regelmatig vliegen elektrische leverbusjes in brand. Deze week moest Picnic nog tientallen bezorgwagens uit circulatie halen wegens brandgevaar.