De opmars van Picnic in het noorden van Frankrijk verloopt voorspoedig: de Nederlandse startup noemt zich er marktleider voor het bezorgen van boodschappen. Volgend jaar zet de onlinesupermarkt de stap naar de regio Ile-de-France.
“Volgend jaar maal vier”
Picnic bezorgde in het noorden van Frankrijk afgelopen jaar 317.000 bestellingen van 50.000 klanten, goed voor twaalf miljoen producten. De app werd 150.000 keer gedownload. De onlinesupermarkt is in het land actief sinds mei 2021 en bedient momenteel de steden Armentières, Douai, Lens, Rijsel en Valenciennes. In de regio Hauts-de-France noemt de startup zich nu al marktleider in bezorgen.
De succesformule met lage prijzen en gratis levering verleidt steeds meer consumenten, zegt operationeel directeur Grégoire Borgoltz in een persbericht. Eind 2022 bediende Picnic een gebied van 500.000 huishoudens. “Onze ambitie voor eind 2023 is om dat aantal te vermenigvuldigen met vier, en twee miljoen huishoudens te bedienen”, aldus Borgoltz. De onlinesuper zal verder uitbreiden in de regio Hauts-de-France, ten westen van Lens, maar ook een nieuwe regio bedienen: Ile-de-France, de regio waarin ook de hoofdstad Parijs zich bevindt.
Meer flexibiliteit
Picnic past zijn model aan om beter in te spelen op de verwachtingen van de Franse consumenten, door nieuwe producten te introduceren en de bezorgslots te verruimen: de retailer wil klanten meer flexibiliteit bieden. Voortbouwend op de ervaringen in het nieuwe geautomatiseerde distributiecentrum in Utrecht, plant Picnic in Frankrijk ‘hybride’ verdeelcentra te openen om de rentabiliteit te verhogen.
De Nederlandse ‘app-only’ supermarkt werkte tot nu toe in Frankrijk samen met hypermarktgroep Cora voor de inkoop en de logistiek. Dat verandert vanaf volgend jaar: Supermarktketen Système U wordt de nieuwe partner. Die retailer is net als Picnic lid van de retailallianties Everest en Epic Partners.