De Nederlandse onlinesupermarkt Picnic haalt alle plastic wegwerpproducten uit zijn assortiment. Vanaf 1 september worden de plastic rietjes, bekers en dergelijke meer vervangen door duurzamere alternatieven.
Versneld uit de schappen
In september zullen klanten bij Picnic geen wegwerpplastic meer kunnen bestellen. Zo loopt de retailer vooruit op het Europees verbod op plastic wegwerpproducten dat in 2021 ingaat en wil het bedrijf een voortrekkersrol spelen op het vlak van duurzaamheid. Het initiatief komt er volgens Picnic ook op vraag van klanten: “We kregen steeds vaker de vraag wat er met plastic wegwerpartikelen ging gebeuren. Die feedback van de klanten is ook een belangrijke reden dat we deze producten versneld uit de digitale schappen gaan halen”, zegt medeoprichter Michiel Muller.
Het bestaande assortiment wordt vervangen door duurzame, biologisch afbreekbare alternatieven. Zo zal de onlinesupermarkt wel nog bestek en wegwerpbordjes aanbieden, maar dan gemaakt van bagasse, papier en CPLA. Bagasse is een restmateriaal van suikerriet en ook CPLA wordt gemaakt uit natuurlijke materialen, waardoor het biologisch afbreekbaar zou zijn. Er komen ook papieren rietjes, gekleurde bekers en bordjes in het aanbod.
Tal van retailers in binnen- en buitenland zetten de verkoop van wegwerpplastic voortijdig stop, of verbannen eerst al plasticverpakkingen. Zo beloofde Lidl eerder om tegen eind 2019 geen plastic wegwerpartikelen meer te verkopen, terwijl Waitrose experimenteert met verpakkingsvrije winkels en zowat alle grote spelers plastic zakjes uit de versafdeling verbannen.