Websupermarkt Picnic deed een jaar geleden zijn intrede op de Duitse markt. Hoewel de boodschappendienst in twee steden reeds winst maakt, noemt het bedrijf blijvende groei op dit moment belangrijker.
26.000 klanten
Picnic Duitsland is ondertussen actief in Düsseldorf, Krefeld, Mönchengladbach, Neuss en Viersen. Volgens topman Frederic Knaudt is de online supermarkt al winstgevend in Neuss en Mönchengladbach. De websupermarkt heeft in de hele regio intussen zo’n 26.000 klanten: in Neuss heeft een kwart van alle huishoudens zich al geregistreerd bij Picnic. In Mönchengladbach werd deze drempel zelfs al na drie maanden bereikt. Niettemin moeten klanten echt overtuigd worden om van de dienst gebruik te maken, beaamt ook Knaudt: “99% van onze klanten heeft voordien nooit online boodschappen gekocht.”
“Het kost ons vier tot zes maanden om winstgevend te zijn op een nieuwe locatie”, zegt Knaudt. Winst maken is evenwel niet de absolute prioriteit: het bedrijf blijft investeren om te kunnen groeien. Momenteel wordt gezocht naar een locatie voor een tweede logistiek centrum in Noordrijnland-Westfalen en er zullen nog meer steden worden aangedaan.
Nederland
Ook in Nederland wordt die strategie gevolgd. Mede-oprichter Michiel Muller zei vorig jaar nog eerst te willen groeien: “We hebben er na de laatste investeringsronde voor gekozen om eerst verder te groeien. Dat neemt niet weg dat we per stad gemiddeld na zes maanden winst maken.” In 2017 haalde Picnic 100 miljoen vers kapitaal op bij diverse investeerders.
In datzelfde jaar boekte Picnic overigens een verlies van 45,5 miljoen euro. “Het verlies van vandaag is de winst van morgen”, reageerde Muller destijds. “Elke keer stellen we ons groeipad bij en gooien we investeringen in de strijd. Daarmee vergroten we onze capaciteit, maar verschuift de winstgevendheid misschien iets naar achter.”