Picnic heeft zijn omzet in 2019 zowat verdubbeld, al nam ook het verlies toe. De websuper treft intussen voorbereidingen voor een uitbreiding naar Frankrijk – en wie weet ook naar België?
Groei houdt aan
In 2019 realiseerde Picnic een omzet van 232,8 miljoen euro, quasi een verdubbeling in vergelijking met het jaar ervoor. Volgens medeoprichter Michiel Muller zijn de opbrengsten in 2020 trouwens opnieuw verdubbeld, vooral onder impuls van de coronapandemie. Dat zegt hij aan het FD.
Door die snelle groei moet er ook steeds fors geïnvesteerd worden in mensen, gebouwen en materiaal. Het verklaart waarom naast de omzet ook het verlies opliep van 36,7 miljoen euro in 2018 naar bijna 44 miljoen euro in 2019. “We hebben veel steden waar we pas kort actief zijn en als kool groeien. Maar dat geldt ook voor plaatsen waar we al langer actief zijn. Sterker nog: in Amersfoort, in 2015, onze eerste stad, groeien we elk jaar weer met dubbele cijfers”, vertelt Muller.
Frankrijk?
Picnic werd opgericht in 2015. Vandaag is het bedrijf aanwezig in ruim 100 Nederlandse en 30 Duitse steden. Afgaande op enkele vacatures voor Franstalige medewerkers, lijkt de online supermarkt zich nu voor te bereiden op een uitbreiding naar Frankrijk. Muller wil het niet bevestigen, maar noemt Frankrijk een interessant land. “Er is wel wat is op het gebied van onlineboodschappen, maar dat is ophalen bij de supermarkt en geen thuisbezorging.”
Ook een eventuele komst naar België sluit de topman niet langer uit. Een half jaar geleden zei hij nog dat hij liever naar grote landen keek, “maar de wereld verandert snel,” verklaart hij nu tegenover RTL Nieuws. “De komende maanden nemen we de beslissing.”