Over vijf jaar wil Picnic een grote internationale speler zijn. Een nieuw inkoopverbond met de Duitse marktleider Edeka en een eigen huismerk moeten dat mogelijk maken: Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk zijn al in zicht.
Waarom niet Spanje of Polen?
Picnic lanceert over enkele weken voor het eerst een eigen huismerk. Het moet volgens medeoprichter Joris Beckers niet alleen de volwassenheid van de Nederlandse onlinesupermarkt aantonen, het zal de boodschappenbezorger ook helpen bij zijn internationale expansie-ambities. De huismerkproducten krijgen naast Nederlandse en Duitse labels meteen ook Frans- en Engelstalige opschriften.
De onlineboodschappendienst wil immers ook naar Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk trekken, nadat de service succesvol in honderd steden in Nederland en dertig locaties in Duitsland van start ging. “’Ik denk dat Picnic over vijf jaar een groot internationale speler is”, aldus Beckers tegenover het Financieele Dagblad. “We zouden niet weten waarom het in Engeland, Frankrijk, Spanje of Polen anders zou werken.”
Niet zo schreeuwen
Om dat mogelijk te maken, gaat Picnic een nieuw inkoopverbond aan met de Duitse supermarktgroep Edeka, die ook al 35% van Picnic Duitsland bezit. De websupermarkt verlaat daarvoor zijn oorspronkelijke inkooppartner Superunie en zet een nieuwe organisatie met de naam Everest op. Edeka zegt zelf ook blij te zijn met de nieuwe partner, omdat een ‘web-only’ speler een interessante troef is bij de onderhandelingen met grote merkfabrikanten. Van een overname zou evenwel geen sprake zijn.
Het huismerk van Picnic moet er anders gaan uitzien dan consumenten gewoon zijn, klinkt het nog. Aangezien de formule geen rekening hoeft te houden met winkellogica staat alles in het teken van e-commerce. Zo hoeven de verpakkingen “niet zo te schreeuwen” maar kan met illustraties worden gewerkt en wordt alles zo verpakt dat ze “precies in de bezorgkratten passen”. Picnic rekent dit jaar op een omzet van 500 miljoen euro, maar het bedrijf blijft verlieslatend.