Vooral focus op Brussel
De eerste twee testwinkels zijn al open sinds Waterloo (juni) en Sint-Lambrechts-Woluwe (september). Nog voor het jaareinde zal dat aantal verdubbelen. Ook de twee nieuwe winkels zullen in het Brusselse opengaan. In 2013 plant Picard een tiental winkelopeningen, onder meer in Gent en Antwerpen. De nieuwe winkels zorgen meteen voor werkgelegenheid voor 200 mensen.
De Franse groep ziet heel wat potentieel in de onze markt: Belgen kopen 50 kilogram diepvriesproducten per jaar, tegenover maar 35 kilogram voor Fransen. Bovendien neemt de Belgische markt nog met 3% à 5% per jaar toe.
De verkooppunten van Picard hebben een oppervlakte van zo’n 250 m². Daarmee zijn ze merkelijk kleiner dan die van concurrent O’Cool, die aan meer dan het dubbele zit. Picard geeft toe dat het een eventuele overname heeft overwogen van O’Cool, dat zwaar in financiële problemen zit. Die ging echter uiteindelijk, zoals bekend, niet door.
Expansie naar het Noorden
Met de expansie naar België is het uitbreidingsverhaal niet af: in 2013 wil Picard ook actief worden in Zweden. Picard Surgelés is al actief in Frankrijk (meer dan 900 winkels) en Italië (45).
Picard Surgelés realiseerde in het boekjaar 2011-2012 een omzet van 1,3 miljard euro met een assortiment aan diepvriesgroenten en – vlees. Naast de klassieke producten heeft de keten ook biologische, zoutvrije en vegetarische schotels in zijn gamma, evenals een aanbod voor baby’s.