Philadelphia is de eerste grote stad in de Verenigde Staten die een belasting invoert op frisdranken: vanaf volgend jaar zal er ongeveer een halve dollar per liter extra moeten betaald worden. Handelaars en producenten hebben lang gevochten tegen de beslissing.
Producenten dreigen met rechtszaak
Kleine handelaars vrezen immers dat ze heel wat klanten zullen verliezen, omdat die ergens anders hun frisdrank zullen kopen. Ook de frisdrankproducenten zijn niet tevreden met de beslissing: zij dreigen zelfs met een rechtszaak.
Philadelphia is zo de eerste stad die er in slaagt om zich voorbij de lobby te wurmen. Een aantal andere steden, zoals New York, hebben eerder al gelijkaardige initiatieven proberen door te voeren, maar die werden op het laatste moment afgewezen door het gelobby van organisaties als de American Beverage Association.
Geld nodig om budget sluitend te maken
Oorspronkelijk wees het stadsbestuur er vooral op dat de belasting er kwam in een poging om de gezondheid van de inwoners te verbeteren. Later gaf burgemeester Jim Kenney toe dat de belasting er voornamelijk komt om het budget van Philadelphia aan te vullen. In het eerste jaar moet de taks alvast 91 miljoen dollar (80 miljoen euro) opbrengen. Door aan te geven waarvoor hij het geld wilde gebruiken, zorgde Kenney er uiteindelijk voor dat de belasting toch werd goedgekeurd, ondanks hevige tegenstand.
In november wordt er ook in San Francisco, Oakland en Boulder gestemd over een gelijkaardige belasting. Als die steden de belasting ook goedkeuren, dan is dat opnieuw slecht nieuws voor de Amerikaanse frisdrankenproducenten, die hun volume al elf jaar op rij hebben zien dalen.