Drankenproducent Pernod Ricard zag in zijn derde kwartaal de omzet met 3% dalen. Die daling werd toegeschreven aan negatieve wisselkoerseffecten en aan een lagere vraag in China, waar het Chinese Nieuwjaar dit jaar vroeger viel.
Sterke groei Verenigde Staten
De omzet van Pernod Ricard daalde zo naar 1,86 miljard euro in de drie maanden tot april. Zonder negatieve wisselkoerseffecten zou er wel sprake geweest zijn van een lichte stijging van 1%.
Over de eerste drie kwartalen samen steeg de omzet van de Franse drankenproducent met 3% naar 6,81 miljard euro. In de Verenigde Staten kende de groep een sterke groei van 6%, maar die werd deels tenietgedaan door een dalende vraag in Azië. In Europa was er sprake van een groei van 1%, vooral dankzij positieve resultaten in Spanje.
Pernod Ricard zegt ook in de komende periodes te blijven inzetten op groei in de Verenigde Staten. Die groei moet ervoor zorgen dat de resultaten in China, waar anticorruptiemaatregelen van de regering zorgen voor minder uitgaven in de luxesector, minder impact hebben op de totale resultaten van de drankenproducent.