Pernod Ricard verkoopt zijn internationale wijnmerken, waaronder Jacob’s Creek en Campo Viejo. Na tegenvallende kwartaalcijfers wil de drankengroep zich meer focussen op champagnes en sterkedranken.
90 miljoen liter wijn per jaar
De verkoop omvat verschillende prominente wijnmerken die wereldwijd bekend zijn. Jacob’s Creek is wellicht de meest opvallende naam, andere merken die deel uitmaken van de verkoop zijn onder andere Kenwood Vineyards en Bodegas Campo Viejo. Het gaat om wijnen uit Australië, Nieuw-Zeeland en Spanje, waarvan Pernod Ricard de hele productieketen in handen had: van de zeven wijndomeinen tot het bottelen, goed voor negentig miljoen liter wijn per jaar.
De overnemer is het financiële investeerdersconsortium Australian Wine Holdco Limited, waar onder andere Bain Capital en Capital Four in het kapitaal zitten. Een overnamebedrag werd niet bekendgemaakt. De verkoop komt op een moment dat de wijnmarkt wereldwijd onder druk staat door veranderende consumentenvoorkeuren en toenemende concurrentie. Waar consumenten zich tijdens de coronaperiode trakteerden op bijvoorbeeld een fles goeie wijn, wordt nu meer bespaard.
Voor Pernod Ricard maakt de beslissing deel uit van een strategische herziening, gericht op het versterken van de kernactiviteiten en van de winstgevendheid. De groep wil zich meer focussen op premiummerken, en dan met name in de categorieën champagne en sterkedrank. In het voorbije kwartaal stagneerde de omzet immers onverwachts, vooral door meer terughoudende consumptie in de Verenigde Staten en China.