Nog steeds zwakke Chinese markt
In het eerste trimester van zijn nieuwe boekjaar heeft Pernod Ricard zijn totale omzet met 1 % kunnen verhogen, tot 2,04 miljard euro. Voor het volledige fiscale jaar 2014-2015 rekent men op een omzetgroei van 1 tot 3 %.
Nochtans doet de Chinese market het nog steeds belabberd: tussen eind juni en eind september is de verkoop hier met 9 % in elkaar gezakt, wat op zich nog altijd best goed is in vergelijking met de daling van 23 % die men exact een jaar geleden moest incasseren. Net zoals de concurrentie wacht Pernod Ricard op het Chinese Nieuwjaar, op 19 februari 2015. Men hoopt dan ook een keerpunt te bereiken en vervolgens een stelselmatige vooruitgang binnen de Chinese markt te kunnen bewerkstelligen.
“Er zijn tekenen van verbetering, maar de markt krimpt nog steeds, wat aantoont dat de markt nog niet stabiel is”, bevestigt Gilles Bogaert, financieel directeur van Pernod Ricard, de groep die wereldwijd nummer 2 is qua sterke dranken.
De groep kan echter tevreden zijn met cognacverbruik in China, want die nam wederom toe in het afgelopen trimester, met name met 11 %. Ondanks toegenomen verkoopsvolumes zakte de omzet wel met 4 %. De verkoop van whisky blijft zakken, zowel qua omzet als qua volume.