De coronapandemie blijft wegen op Pernod Ricard. De drankengroep zag de nettowinst met liefst 77% kelderen in het voorbije gebroken boekjaar, en ook de toekomst blijft voor de producent van Jameson en Absolut-vodka volatiel en onzeker.
Afschrijving op vodka
De categorie met specialiteiten, waar onder andere Lillet toe behoort, groeide weliswaar met 7%; verder was het vooral zwarte sneeuw voor Pernod Ricard in het voorbije jaar. Internationale merken als Chivas en Absolut draaiden in het boekjaar tot augustus 10% minder omzet, lokale merken verkochten 9% minder. Ook de wijnverkoop daalde met 4%. Zeker drank die vooral bij het uitgaansleven hoort, zoals Absolut, kreeg rake klappen: al voor de pandemie was er een dalende trend, maar in de eerste helft van 2020 verkocht het merk zelfs 24% minder. Ook het wegvallen van de restaurants en de taxfreeshops hadden een grote impact.
De totale omzet kwam zo uit op 8,4 miljard euro, goed voor een terugval van 9,5%. De nettowinst kelderde zelfs met 77% tot 329 miljoen euro, vooral als gevolg van een waardevermindering van het merk Absolut door de coronacrisis. Het operationeel resultaat bedroeg 2,3 miljard euro, wat 13,7% minder was dan een jaar eerder.
Jameson groeit volop
Toch is de groep niet ontevreden: de groep is veerkrachtig en wendbaar gebleken en heeft de toevoerketens, de kosten en de cashpositie onder controle kunnen houden, zegt CEO Alexandre Ricard. Opvallend is ook de groei bij Jameson: dat whiskeymerk kon in de voorbije jaarhelft zelfs met dubbele cijfers groeien in Australië, China, Duitsland en West-Afrika.
Gezien de aanhoudende maatregelen in verband met de coronacrisis anticipeert Pernod Ricard evenwel op een klimaat dat volgens de CEO nog een lange tijd volatiel en onzeker zal blijven.