Economische tegenwind, stijgende kosten en onzekerheid over de Amerikaanse invoertarieven stemmen PepsiCo erg voorzichtig voor het verdere jaar, na een terugval van omzet en winst in het eerste kwartaal.
Kwetsbare positie
De omzet van PepsiCo daalde in het eerste kwartaal met 1,8% naar 17,9 miljard dollar (16 miljard euro). De nettowinst zakte van ruim 2 miljard dollar naar goed 1,8 miljard dollar. Consumenten zijn terughoudend in deze onzekere economische tijden, ziet de snack- en frisdrankproducent. Het bedrijf verwacht hogere bevoorradingskosten als gevolg van de volatiele en onzekere handelscontext.
PepsiCo bevindt zich immers in een kwetsbare positie met de invoering van importtarieven door Amerikaans president Trump. Het concern produceert bijna alle concentraten voor zijn frisdranken in Ierland: op de invoer naar de Verenigde Staten geldt nu een tarief van 10%. Daarbovenop worden frisdranken in blik getroffen door een invoerheffing van 25% op aluminium. De multinational produceert bovendien ook koekjes en snacks in twee fabrieken in Mexico.
Goed nieuws voor de fabrikant van Pepsi, Lays, Doritos en Quaker kwam er wel uit Duitsland: na een prijsdispuut met inkoopallianties Epic en Everest, dat wel tweeënhalf jaar aansleepte, keren de producten terug in de schappen van Duits marktleider Edeka, meldt Lebensmittel Zeitung.