In Europa verkocht PepsiCo vorig kwartaal nog wat meer, maar in de Verenigde Staten lustten consumenten minder chips en frisdrank (of toch vooral minder van de dure A-merken). De rivaal van Coca-Cola verlaagt dus de verwachtingen.
Goedkoper en minder
De omzet van PepsiCo bleef in het afgelopen derde kwartaal steken op 23,3 miljard dollar (21 miljard euro). De nettowinst daalde met 5% tot 2,9 miljard dollar (2,5 miljard euro), al kwam de winst per aandeel – gecorrigeerd voor eenmalige kosten – weliswaar iets hoger dan verwacht uit op 2,31 dollar per aandeel.
De producent van Pepsi, Doritos en Lays merkt dat snackpatronen veranderen, zeker onder Gen Z-consumenten. Vooral in de Verenigde Staten blijven consumenten worstelen met de hoge prijzen, waardoor ze minder snacken en hun toevlucht nemen tot goedkopere producten. Alleen in Europa was er vorig kwartaal nog volumegroei. De omzetgroei varieert niettemin per regio, met sterke prestaties in Zuidoost-Azië en Brazilië, maar vertraging in China en Mexico.
Voor het volledige jaar verlaagt PepsiCo de omzetverwachtingen: in plaats van minstens 4% organische omzetgroei rekent de merkproducent nu op maar enkele procenten groei. Het bedrijf belooft te investeren in kernproducten zoals Lays en in aanbiedingen om volumegroei te stimuleren.