Dranken- en snacksproducent PepsiCo heeft er een beter dan verwacht eerste kwartaal op zitten, dankzij sterke prestaties in Noord- en Zuid-Amerika en forse prijsstijgingen. Verdere prijsverhogingen staan echter niet meer op de planning.
Volumes daalden licht
PepsiCo realiseerde in het eerste kwartaal van 2023 een omzet van 17,85 miljard dollar (16,2 miljard euro) of een stijging van 10,2%. Die groei is beter dan verwacht en vooral te danken aan prijsverhogingen met gemiddeld 16%, die de stijging van de kosten voor verpakking, transport en lonen compenseerden. De volumes daalden wel met 2%. In tegenstelling tot rivaal Coca-Cola zal de multinational de prijzen dit jaar overigens niet verder verhogen.
De fabrikant van merken als Pepsi, Quaker, Doritos en Lays presteerde sterk op de Noord- en Zuid-Amerikaanse markten. In Europa, waar de crisis harder toeslaat, bedroeg de omzetstijging 5%. De nettowinst daalde weliswaar fors van 4,26 naar 1,93 miljard dollar (1,75 miljard euro), maar dat valt te verklaren door uitzonderlijke opbrengsten vorig jaar na de verkoop van de drankenmerken Tropicana en Naked aan investeringsfonds PAI Partners voor 3,3 miljard dollar. PepsiCo verwacht dit jaar een omzetstijging van 8% en een groei van de winst per aandeel met 9%.