De Amerikaanse levensmiddelengigant PepsiCo zette in het laatste kwartaal een remonte in na een dieptepunt aan het begin van de pandemie. Net zoals grote rivaal Coca-Cola, rekent het bedrijf op een geslaagde vaccinatiecampagne om zijn groei in 2021 aan te wakkeren.
Oude gewoonten
Het concern verwacht dat de vergelijkbare omzet – dus exclusief valuta-effecten, desinvesteringen of acquisities – dit jaar met ongeveer 5% zal stijgen. “Wij gaan ervan uit dat de vaccinatiecampagnes zullen versnellen en dat de bevolking zich geleidelijk weer meer zal verplaatsen. Daardoor zullen consumenten tegen de tweede helft van het jaar bepaalde gewoonten van vóór de pandemie opnieuw opnemen“, citeert La Presse een verklaring van CEO Ramon Laguarta.
De topman is er anderzijds wel van overtuigd dat sommige gedragsveranderingen, die het gevolg zijn van de pandemie, zullen aanhouden. Hij doelt dan op een toegenomen gebruik van het internet, het telewerken en een aanhoudende vraag van huishoudens naar bekende merken.
Remonte
Bij het uitbreken van de coronacrisis zag PepsiCo de verkoop van frisdranken sterk terugvallen. Het bedrijf kon het herstel, dat zich aftekende in het derde kwartaal, ook in het vierde kwartaal voorzetten. In Noord-Amerika steeg de verkoop van softdrinks met 9%. Maar ook de snacks zoals Lays Chips en Cheetos ontbijtkoekjes deden het goed (+6%), net als de Quaker havermout (+8%). Ook in andere regio’s stegen de opbrengsten, behalve in Latijns-Amerika, waar ze met 5% terugvielen, voornamelijk ten gevolge van negatieve valuta-effecten.
De totale groepsomzet voor de drie maanden eindigend op 26 december steeg met 8,8% tot 22,4 miljard dollar (18,5 miljard euro). Voor het hele jaar groeiden de opbrengsten van PepsiCo met 4,8% tot 70,4 miljard dollar (58 miljard euro). De nettowinst daalde lichtjes tot 7,1 miljard dollar (5,85 miljard euro).