Beter dan verwachte resultaten
Pepsico zag de verkoop van zijn chips en snacks wereldwijd met 3% toenemen en die van zijn (fris)dranken met 1%. Daardoor klom de omzet met 1% naar 21,1 miljard dollar of ruim 15,4 miljard euro.
De winst nam met 5% toe tot 1,7 miljard dollar (of zo’n 1,25 miljard euro), wat in grote mate te danken is aan kostenbesparingen. De Amerikaanse snack- en frisdrankgigant is sinds 2012 bezig met een fiks besparingsprogramma dat de groep jaarlijks 1 miljard dollar moet opleveren. Met succes, want de winst kwam hoger uit dan de analisten hadden verwacht (zij gingen uit van 1,6 miljard dollar). Topvrouw Nooyi heeft dat programma, dat oorspronkelijk liep tot 2014, alvast verlengd tot 2019.
Geen afsplitsing frisdrankpoot
Analisten keken vooral uit naar een reactie op de oproep van investeringsactivist Nelson Peltz om de Noord-Amerikaanse frisdrankpoot af te stoten. Frisdranken liggen ermeer en meer onder vuur vanuit gezondheidsoogpunt, en Peltz vindt al langer dat Pepsico zich moet omvormen tot een snackgigant rondom de merken Lay’s, Cheetos en Doritos. De kwartaalcijfers geven hem eens te meer munitie: in Noord-Amerika verkocht Pepsico 2% minder frisdranken en 3% meer snacks, in Europa 2% minder frisdrank en 2% meer snacks.
CEO Indra Nooyi liet echter duidelijk verstaan dat er van een afsplitsing geen sprake kan zijn: “Onze drank- en snackbusiness loskoppelen in Noord-Amerika zou ons een pak minder relevant maken voor onze consumenten“, zegt ze. Volgens haar zou Pepsico op die manier haar rol als topleverancier voor de distributie verliezen en terugzakken tot een vierde plaats of lager; bij de consument zou zelfs een top-10 positie niet meer mogelijk zijn.
De aandeelhouders werden echter wel gepaaid met een 15% hoger dividend en de groep boven Pepsi, Gatorade, Tropicana, Lay’s, Dorito’s en Quaker Oats breidt tegelijk ook zijn aandeleninkoopprogramma uit tot circa 5 miljard dollar in 2014.