PepsiCo wist de verwachtingen te overtreffen met een kwartaalgroei van 5,3%. Met dank aan de snacks en chips van de merkproducent, die het opvallend goed doen in tijden van corona.
Mensen blijven snacken
PepsiCo zag zijn netto-omzet in het voorbije kwartaal met 5,3% stijgen. In totaal bedroeg de omzet zo 18,09 miljard dollar, tegenover een analistenconsensus van 17,23 miljard euro. Het leverde de producent van chips en cola ook meer winst op dan analisten hadden verwacht. De gecorrigeerde winst kwam uit op 1,66 dollar per aandeel, terwijl Wall Street uitging van 1,49 dollar. Een jaar bedroeg de nettowinst nog 2,1 miljard dollar, nu liep die op tot 2,29 miljard dollar.
Vooral de snackafdelingen Frito-Lay en Quaker Foods deden het goed met een organische omzetgroei van 6%, ondanks het einde van de lockdowns en het leven buitenshuis dat zich in het derde kwartaal stilaan hernam. In de VS heeft PepsiCo zelfs moeite om de vraag naar de nieuwe Cheetos-variant ‘macaroni en kaas’ bij te houden, weet CNBC.
Frisdrank hinkt achterop
In Noord-Amerika steeg de verkoop van dranken met 3%, al haalden Lipton-thee en Starbucks-koffieproducten dubbele groeicijfers. Buiten de Amerikaanse thuismarkt boekte PepsiCo een organische omzetgroei van 4%, ook daar met dank aan snacks. Het herstel van de frisdrankverkoop zal in Europa volgens CEO Ramon Laguarta langzamer verlopen, omwille van nieuwe lokale verstrengingen van de coronamaatregelen, waardoor de horeca- en evenementconsumptie gehinderd blijft.
Voor de rest van 2020 verwacht PepsiCo nu een omzetgroei van 4%, net zoals het bedrijf eerder al had voorspeld, en een winst per aandeel van 5,5 dollar. Dat is 38 cent minder dan de oorspronkelijke vooruitzichten.